شاسی کشی یا آهن کشی آسانسور چیست؟

5/5 - (3 امتیاز)

شاسی کشی یا آهن کشی آسانسور چیست؟

شاسی کشی یا آهن کشی آسانسور چیست؟

نصب آسانسور در ساختمان، یکی از مهمترین بخش‌های ساخت و ساز است. زیرا اگر این کار به درستی صورت نگیرد، ایمنی افراد به خطر می‌افتد. در نتیجه همه موارد مربوط به ایمنی آسانسور باید با دقت انجام شوند.

۵/۵ - (۳ امتیاز)

برای بالا بردن ایمنی و استحکام کابین آسانسور، از آهن کشی یا شاسی کشی استفاده می‌کنند. ما نیز در این مطلب به طور مفصل درباره آهن کشی آسانسور و مراحل انجام آن صحبت می‌کنیم. در ادامه همراه وبلاگ آیرومارت باشید.

آهن کشی آسانسور چیست؟

آهن کشی آسانسور یکی از مهمترین پروژه‌های ساختمانی است که باید با حساسیت خاصی صورت بگیرد. کابین آسانسور باید خیلی راحت از بین ستون‌ها بالا و پایین برود. این ستون‌ها برای به حرکت درآوردن آسانسور، به شکل عمودی ساخته می‌شوند.

ستون‌ها نیز باید بار وارد شده از سمت کابین را به خوبی تحمل کنند و بتوانند وزن را ثابت نگه دارند. در نتیجه هرچه کیفیت شاسی کشی آسانسور بیشتر باشد، ایمنی آسانسور افزایش می‌یابد و لرزش‌های کابین کمتر می‌شوند.

درواقع شاسی کشی به عنوان قاب نگهدارنده کابین به حساب می‌آید. یعنی بدون آهن کشی، آسانسور اصلا ایمن نیست و نمی‌تواند باری را به بالا بکشد. برای آنکه آسانسور بتواند در جهت عمودی حرکت کند، به چند ریل راهنما نیاز است که برای ثابت نگه داشتن آنها از عملیات شاسی کشی استفاده می‌کنند. در نتیجه هدف اصلی آهن کشی، ثابت نگه داشتن ریل‌های کابین است.

آهن کشی ساختمان بسیار مهم است و باید از طریق نرم‌افزاهای تخصصی طراحی شود. آهن کشی مناسب به گونه‌ای انجام می‌شود که در نهایت درب آسانسور نسبت به پاگرد گونیا باشد و زیبایی ظاهری لابی یا پاگرد ساختمان از بین نرود. در مقاله ورق استیل کابین آسانسور، درباره تمامی ورق‌هایی که برای ساخت کابین آسانسور استفاده می‌شوند، بیشتر بخوانید

 آهن کشی آسانسور

اجزای تشکیل دهنده آهن کشی ساختمان

• ستون‌هایی که در ۴ گوشه قرار می‌گیرند و با نبشی ۱۰ تهیه می‌شوند.
کلاف‌ بندی‌ هایی که با فواصل منظم در طرفین چاه آسانسور قرار می‌گیرند و با نبشی ۸ تهیه می‌شوند.
• کلاف نهایی که مخصوص سقف چاه است.

مراحل آهن کشی آسانسور

• نقشه آهن‌کشی
• شاقول‌ریزی آسانسور
• معین کردن محل قرارگیری پلیت‌ها
• تعیین خط مبنای آهن‌کشی (خط تراز)

۱. نقشه آهن کشی

اگر پیش از انجام آهن کشی طرح آماده‌ای داشته باشید، کار برای شما ساده‌تر می‌شود. زیرا در اینجا طراح از قبل محدودیت‌ها را محاسبه کرده و راه‌حل‌هایی را برای آن‌ها پیشنهاد کرده است. مثلا ممکن است در برخی ساختمان‌ها ستون با مقطع‌تر کوچک‌تر، امکان نصب درب عریض‌تر را فراهم کند. بنابراین همه این فرآیندها به نقشه طراح و پیش‌بینی‌های او بستگی دارد.

۲. شاقول‌ریزی

یکی از مهمترین موارد در هنگام شاسی کشی آسانسور، شاقول ریزی چاه است. زیرا سیم‌های شاقول مبنای اصلی برای انجام شاسی کشی محسوب می‌شوند.

۳. قرارگیری پلیت‌ها

بهترین شکل برای قرار دادن پلیت‌ها به صورت افقی در ۴ گوشه چاه است. زیرا در این صورت نیروهای وارد شده راحت‌تر مهار می‌شوند و نصابان هم بهتر می‌توانند نصب را انجام دهند.

۴. تعیین خط مبنای آهن کشی

خط مبنا خطی است که در آن ورودی آسانسور با آهن‌کشی تراز می‌شود. در واقع دیواری را در جلوی درب آسانسور یا سقف (پشت بام) آن قرار می‌دهند تا به عنوان خط تراز در نظر گرفته شود.

این دیوار را از طریق میلگرد یا ناودانی تثبیت می‌کنند. شما باید برای آسانسور خود به فکر خرید میلگرد مرغوب باشید تا از لحاظ ایمنی مشکلی پیش نیاید.

شاسی کشی آسانسور

آهن کشی آسانسور برای ساختمان های اسکلت فلزی

مراحل گفته شده به عنوان مراحل عمومی شاسی کشی آسانسور به حساب می‌آیند. ولی شاسی کشی برای ساختمان‌های اسکلت فلزی و بتنی با تفاوت کمی انجام می‎شود. در ساختمان‌های فلزی راحت‌تر می‌توان از خود ساختمان پل گرفت.

در نتیجه اگر یکی از ستون‌های ساختمان در گوشه‌ای از چاه قرار داشته باشد، به سادگی می‌توانید آن را به عنوان یکی از ستون‌های آسانسور به کار برد. همچنین این امکان وجود دارد که از حلقه کناف‌بندی طبقه‌ها برای کلاف آسانسور استفاده کنید.

آهن کشی آسانسور برای ساختمان های اسکلت بتنی

در این ساختمان‌ها باید به محل قرارگیری پلیت‌ها توجه زیادی داشته باشید. نکته اول اینکه، پیش از بتن‌ریزی با شرکت متخصص آسانسورسازی مشورت کنید تا در هزینه‌ها صرفه‌جویی شود. زیرا باید بتوانید برای پل گرفتن از هر ۴ گوشه چاه و در هر طبقه، استفاده کنید.

در اینجا پلیت ۱۰*۱۵ با ضخامت ۱۰ mm به کار می‌رود و بر روی بتن چهارگوشه کنار چاله آسانسور قرار می‌‌گیرد. بنابراین نباید پلیت را در دیواره‌های سقف نصب کنید. پیش از شروع شاسی کشی آسانسور، پلیت‌های سیمانی شده را پاک کنید. همچنین باید شاقول بودن بررسی شود و چاله آسانسور را تمیز کنید.

نصب آسانسور پس از آهن کشی

سه نکته مهم در آهن کشی آسانسور

هنگام آهن کشی آسانسور به موارد زیر توجه کنید:

۱. سایز آهن‌آلات

سایز آهن آلات شامل اندازه کلاف‌ها، ستون‌ها، پلیت‌ها و … می‌شود. ولی برای همه ساختمان‌ها نمی‌توان عدد یکسانی را در نظر گرفت. بنابراین طراح با توجه به شرایط هر ساختمان، نوع، سایز و مقدار آهن‌آلات را تخمین می‌زند.

۲. محل جوشکاری

شما باید در نقاط اتصال، جوشکاری انجام دهید و این فرآیند به دقت زیادی نیاز دارد. زیرا محل جوش با توجه به جهت نیروهای وارد شده تعیین می‌شود و اگر به صورت غیر تخصصی صورت بگیرد، در زمان زلزله حوادث جبران‌ناپذیری رخ می‌دهند.

جوشکاری معمولا به شکل سربالا انجام می‌شود که نیاز به تخصص زیادی هم دارد. همچنین برای اتصال دو نبشی در طول، نباید لبه‌ها را به هم جوش داد، بلکه باید از ورق فولادی استفاده کرد.

با این کار نبشی‌ها به دلیل حرکت مدام آسانسور از یکدیگر جدا نمی‌شوند. قیمت ورق فولادی با توجه به قیمت روز بازار متفاوت است، شما می‌توانید قیمت مناسب‌ترین ورق‌ها را از آیرومارت بخواهید.

۳. محاسبه وزن قابل حمل توسط آسانسور

همانطور که می‌دانید هر آسانسور می‌تواند وزن به خصوصی را تحمل کند. این وزن را مهندسان به وسیله نرم‌افزار تخصصی محاسبه می‌کنند.

آسانسورهایی با ظرفیت ۴ نفر، به ۴ ستون نیاز دارند و برای ظرفیت‌های بیشتر باید ۶ ستون در نظر گرفته شود. در این صورت ۴ ستون در چهار گوشه و ۲ ستون در بین آن نصب می‌شوند تا ستون‌های دیگر را پشتیبانی کنند.

خرید آهن آلات

با توجه به نکات گفته شده، آهن کشی آسانسور باید صورت حرفه‌ای و اصولی انجام شود تا ایمنی افراد به خطر نیفتد. در نتیجه شما نه تنها به مهندسان متخصص نیاز دارید، بلکه باید به فکر باکیفیت‌ترین آهن آلات باشید. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم برای خرید تجهیزات با کیفیت و مقرون به‌صرفه، با آیرومارت در ارتباط باشید.

کارشناسان ما به شما کمک می‌کنند تا تجهیزات مورد نظر خود را تهیه کنید و به تمامی سوالات شما پاسخ می‌دهند. جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره برای خرید نبشی و … با شماره ۰۲۱۴۵۳۰۶ تماس بگیرید.

رویا سبزعلی

نظر کاربران

به این مقاله امتیاز دهید
5/5 - (3 امتیاز)

  1. بهمنی
    آذر ۲۲, ۱۴۰۰ ۲۲:۵۴
    شاسی کشی فقط برای ساختمان آسانسور انجام میشه؟
    1. آیرومارت
      آذر ۲۸, ۱۴۰۰ ۰۸:۵۷
      سلام روز شما بخیر. خیر شاسی کشی نمای ساختمان نیز از جمله فرایندهای ساختمانی محسوب می‌شود.
  2. جمالی
    دی ۱۳, ۱۴۰۰ ۱۵:۰۵
    سلام. ورق استیل آسانسور رو هم می‌فروشید؟
    1. آیرومارت
      دی ۱۴, ۱۴۰۰ ۱۲:۳۳
      سلام وقت بخیر. برای خرید ورق استیل دکوراتیو به صورت آنلاین و یا تلفنی (۰۲۱۴۵۳۰۶) سفارش خود را ثبت کنید.
021-45306

با شما تماس میگیریم

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی

بازه زمانی مورد نظر جهت تماس
مشاوره در ساعات کاری 021-45306
محصولات وارد شوید! لیست سفارشات 021-45306فروش و بازرگانی

درخواست سفارش

کیلوگرم
معادلتن

قیمت نهایی بعد از تماس و اعلام کارشناس مشخص می شود.