خوردگی آلومینیوم و روش های جلوگیری از آن

5/5 - (1 امتیاز)

خوردگی آلومینیوم و روش های جلوگیری از آن

خوردگی آلومینیوم و روش های جلوگیری از آن

آلومینیوم دومین فلز فراوان روی این سیاره است، بنابراین در صنایع مختلفی به کار می‌رود. این فلز پر کاربرد دارای طیف وسیعی از ویژگی‌ها و خواص مطلوب است.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

به دلیل محبوبیت و کاربرد گسترده آن، خوب است که شرایط نگهداری و روش های جلوگیری از خوردگی آلومینیوم را بشناسید تا طول عمر فلز را بالا ببرید. از طرفی قیمت آهن، قیمت آلومینیوم و به طور کلی هزینه فلزات، به صورت روزانه بالا می‌رود. بنابراین این روش‌ها کمک می‌کنند تا در بودجه خود صرفه‌جویی کنید.

زنگ زدن آلومینیوم

ما در این مقاله به بررسی خوردگی آلومینیوم و روش‌های از بین بردن آن می‌پردازیم. در ادامه همراه وبلاگ آیرومارت باشید.

آشنایی با خوردگی آلومینیوم

بیشتر فلزات به طور طبیعی تمایل دارند تا به حالت اکسید شده اولیه خود برگردند، این تبدیل را خوردگی می‌نامند. با این حال، خوردگی هر فلز می‌تواند به طور قابل توجهی استحکام آن را کاهش دهد و باعث شکستگی جزئی، ترک و حتی شکست کامل آن شود.

تغییر ساختاری که به واسطه خوردگی آلومینیوم انجام می‌شود، خواص مکانیکی و فیزیکی آن را تغییر می‌دهد. شدت و درجه خوردگی‌ای که در طول زمان اتفاق می‌افتد، به شرایط محیطی وابسته است.

زنگ زدن آلومینیوم

از سوی دیگر، زنگ زدگی نوعی خوردگی تخصصی است که فقط آهن و فولاد دچار آن می‌شوند. زنگ زدگی اصطلاحی عامیانه برای اکسید آهن است و زمانی اتفاق می‌افتد که فولاد یا آهن تحت فرآیند اکسیداسیون قرار می‌گیرند.

در واقع آهن موچود در ساختار فولاد، آن را مستعد زنگ‌زدگی می‌کند. البته برخی از انواع آلیاژهای فولادی به نام استنلس استیل، به دلیل حضور عناصری همچون کروم، از مقاومت بسیار بالایی در برابر زنگ‌زدگی و خوردگی برخوردارند. همچنین راه های جلوگیری از زنگ زدن آهن در مقاله‌ای مجزا مورد بررسی قرار گرفته است.

خوردگی فولاد به دلایل متعددی اتفاق می‌افتد که زنگ زدن نوع خاصی از آن است. در نتیجه زنگ زدن را می‌توان زیرمجموعه خوردگی دانست. بنابراین با توجه به توضیحاتی که داده شد، زنگ زدن آلومینیوم اساسا بی‌معناست؛ چرا که در ساختار این فلز، عنصر آهن وجود ندارد.

خوردگی آلومینیوم

میزان مقاومت به خوردگی آلومینیوم

اگر سری به بازار آهن تهران بزنید و از متخصصان این حوزه راهنمایی بخواهید، می‌بینید که اکثر آنها موافقند که آلومینیوم در برابر خوردگی به خوبی مقاومت می‌کند.

ولی با این حال تحت شرایطی خاص، امکان خوردگی وجود دارد. هنگامی که آلومینیوم شروع به خوردگی می‌کند، ضعیف‌تر می شود. خوردگی، همچون زنگ زدن، فلز را از بین می‌برد.

خوردگی آلومینیوم به سرعت انجام نمی‌شود؛ بلکه ممکن است هفته‌ها، ماه‌ها یا حتی سال‌ها طول بکشد تا یک محصول آلومینیومی خورده شود.

با توجه به زمان کافی، محصولات آلومینیومی می‌توانند سوراخ‌های بزرگ ناشی از خوردگی را ایجاد کنند. به همین دلیل مهم است که از خوردگی آلومینیوم جلوگیری شود. بنابراین اغلب لازم است که بر اساس آلیاژ، محیط، کاربرد و استفاده از جز آلومینیومی، از آن در برابر خوردگی محافظت شود. برای اطلاع از قیمت ورق آلومینیوم کلیک کنید.

در ادامه درباره جلوگیری از خوردگی آلیاژهای آلومینیوم بیشتر صحبت می‌کنیم:

آلومینیوم سری ۱۰۰۰

آلومینیوم درجه ۱۱۰۰ آلومینیوم خالص و تجاری است. این ماده، مقاومت بسیار خوبی در برابر خوردگی دارد و معمولا در صنایع غذایی و صنایع شیمیایی استفاده می‌شود.

آلومینیوم سری ۳۰۰۰

آلیاژ ۳۰۰۳ در این سری قرار می‌گیرد و بدون شک پرکاربردترین آلیاژ آلومینیوم است. این آلیاژ، یک ماده آلومینیومی خالص و تجاری به شمار می‌رود که توسط منگنز و مس تقویت شده است و نشان می‌دهد که استحکام فلز ۲۰ درصد افزایش داشته است. آلومینیوم سری ۳۰۰۰ نیز مقاومت بسیار خوبی در برابر خوردگی دارد.

آلومینیوم سری ۵۰۰۰

یکی دیگر از آلیاژهای بسیار محبوب آلومینیوم، آلیاژ ۵۰۵۲ است که بالاترین استحکام را نسبت به هر درجه‌ای که قابل عملیات حرارتی نیست، ارائه می‌دهد. آلیاژ ۵۰۵۲ به دلیل مقاومت بالا در برابر خوردگی، به طور گسترده در محیط‌های دریایی و دارای آب شور استفاده می‌شود.

آلومینیوم سری ۶۰۰۰

این سری یکی از پرکاربردترین آلیاژهای قابل عملیات حرارتی است. آلیاژ ۶۰۶۱، استحکام خوب، زیبایی ظاهری و مقاومت مناسبی در برابر خوردگی دارد. از سوی دیگر، آلیاژ ۶۰۶۳ به دلیل خواص تکمیلی عالی، کشش بالا و مقاومت در برابر خوردگی بالا، به عنوان یک آلیاژ ساختاری شناخته می‌شود.

آلیاژهای آلومینیوم دارای مقادیری عنصر مس، همچون سری ۷۰۰۰، به اندازه کافی در محیط‌های خورنده مقاوم نیستند. در حالی که آلیاژهای سری ۱۰۰۰، ۳۰۰۰ و … عملکرد بهتری در شرایط خورنده دارند. البته این مسئله بدان معنا نیست که احتمال خوردگی آلومینیوم در برخی گروه‌ها مانع از کاربرد آن‌ها شود. برای استفاده از این مواد باید شرایط خاصی را ایجاد کرد.

روش های از بین بردن خوردگی آلومینیوم
میزان مقاومت به خوردگی آلومینیوم

خوردگی آلومینیوم می‌تواند یک مشکل بسیار جدی باشد، بنابراین شما باید تمام اقدامات لازم را برای جلوگیری از آن انجام دهید.

تعدادی از مراحل و بهترین شیوه‌ها عبارتند از:

انتخاب آلیاژ مناسب

اولین و مهمترین کاری که می‌توانید انجام دهید، انتخاب مناسب‌ترین ماده از انواع آلیاژهای آلومینیوم است. به عنوان یک قاعده کلی، آلومینیوم سری ۱۰۰۰، ۳۰۰۰ و ۵۰۰۰ بالاترین سطح مقاومت را برای شما فراهم می‌کنند. برای استعلام قیمت ورق آلومینیوم آجدار کلیک کنید.

اصلاح خواص سطح

شما می‌توانید سطح آلومینیوم را با اعمال پوشش‌های تبدیل شیمیایی، روکش، پوشش پودری و یا آنودایز اصلاح کنید.

استفاده از پوشش‌های مداوم

از آنجایی که محیط‌های خاص باعث تسریع خوردگی می‌شوند، شما می‌توانید با استفاده از پوشش‌های محافظ مداوم لاک یا رنگ، از آلومینیوم محافظت کنید. همچنین می‌توانید روکش شفاف آلومینیومی داشته باشید. پوشش شفاف، شامل اعمال یک لایه محافظ بر روی سطح آلومینیوم است.

برخی از محصولات آلومینیومی یک لایه پوشش شفاف نامرئی دارند که از فلز در برابر محیط محافظت می‌کند. پس از اعمال، خودِ آلومینیوم هرگز در معرض محیط اطراف خود قرار نمی‌گیرد، بنابراین از آن در برابر خوردگی محافظت می‌کند.

عدم مجاروت با فلزات دیگر

شما می‌توانید اثرات خوردگی گالوانیک آلومینیوم که با قرار دادن دو فلز غیرمشابه در کنار یکدیگر ایجاد می‌شود را به حداقل برسانید. مثلا باید دقت کنید که در محیط مورد نظر دو فلز مانند فولاد و آلومینیوم در کنار هم قرار نداشته باشند.

کنترل آب و هوا

یکی از راه های جلوگیری از خوردگی آلومینیوم و آلیاژهای آن، نگهداری آلومینیوم در محیطی تحت کنترل آب و هوا است. خوردگی، نتیجه عوامل محیطی مانند رطوبت است که باعث ایجاد یک واکنش شیمیایی در آلومینیوم می‌شود. در صورت امکان، محصولات آلومینیومی خود را در محیطی تحت کنترل آب و هوا که در معرض باران، رطوبت یا سایر عناصر طبیعی نباشد، نگهداری کنید.

عوامل موثر خوردگی آلومینیوم

سخن پایانی

خوردگی آلومینیوم مسئله مهمی است که می‌تواند سلامت محصول نهایی را تحت تاثیر قرار دهد. بنابراین ما در این مطلب، درباره مقاومت به خورگی آلومینیوم و روش‌های پیشگیری از خوردگی صحبت کردیم. به نظر شما چه نکته دیگری در این خصوص وجود دارد که باید به آن توجه داشت؟ نظرات خود را در بخش کامنت با ما به اشتراک بگذارید.

چنانچه قصد تهیه مقاطع آلومینیومی و فولادی را دارید، پیشروصنعت نفت آسیا (آیرومارت) به عنوان تامین کننده برتر بازار آهن، در کنار شما خواهد بود. قیمت ورق، لوله و … را به صورت آنلاین در سایت مجموعه استعلام نمایید و سپس جهت دریافت مشاوره خرید، سوالات خود را از طریق شماره تلفن ۰۲۱۴۵۳۰۶ با کارشناسان در میان بگذارید.

منبع: monroeengineering

زینب نصیریان

نظر کاربران

به این مقاله امتیاز دهید
5/5 - (1 امتیاز)

  1. یارقلی
    اردیبهشت ۲۷, ۱۴۰۱ ۰۸:۵۲
    خوردگی آلومینیوم در مقایسه با فولاد چگونه است؟ آیا می‌توان آلومینیوم را به جای فولاد به کار برد؟
    1. آیرومارت
      اردیبهشت ۲۸, ۱۴۰۱ ۱۱:۵۸
      سلام. آلومینیوم مقاومت به خوردگی مطلوبی دارد و در مواردی که سبک بودن سازه مهم است، مثل صنعت هواپیمایی، استفاده از آلیاژهای خانواده آلومینیوم متدوال است.
021-45306

با شما تماس میگیریم

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی

بازه زمانی مورد نظر جهت تماس
مشاوره در ساعات کاری 021-45306
محصولات وارد شوید! لیست سفارشات 021-45306فروش و بازرگانی

درخواست سفارش

کیلوگرم
معادلتن

قیمت نهایی بعد از تماس و اعلام کارشناس مشخص می شود.