تفاوت نبشی و سپری چیست ؟

5/5 - (3 امتیاز)

تفاوت نبشی و سپری چیست ؟

t-profile

تفاوت نبشی و سپری از آنجا اهمیت پیدا می‌کند که تنوع بالای محصولات فولادی می‌تواند زبده‌ترین افراد را نیز در هنگام اجرا دچار اشتباه نماید که بالا رفتن شدید هزینه‌ها، اتلاف سرمایه انسانی در عمل و افزایش زمان اجرای پروژه از جمله مشکلاتی است که پیامد این اشتباه می‌باشند. از این رو داشتن اطلاعات مفید و موثق درباره تفاوت مقاطع آهنی مانند نبشی و سپری که به یکدیگر شباهت‌هایی دارند و در برخی موارد باهم اشتباه گرفته می‌شوند، می‌تواند مفید باشد. برای اینکه تفاوت نبشی و سپری را راحت‌تر بخاطر سپارید بهتر است در ابتدا به صورت اجمالی نبشی و سپری را جداگانه تعریف نماییم. در این مقاله کوتاه با اساسی‌ترین تفاوت‌های نبشی و سپری آشنا شوید.

۵/۵ - (۳ امتیاز)

پیش از هر چیزی در ویدئو زیر مشاهده کنید که چگونه به کمک نبشی و سپری می‌توان سقف کاذب ایجاد کرد:

نبشی چیست ؟

نبشی یکی از مقاطع فولادی پر کاربرد است که هم به روش پرس سرد و هم نورد گرم تولید می‎شود. پروفیلی تشکیل شده از دو ضلع عمود برهم را نبشی می‌نامند که به‌صورت تکی یا ترکیبی از آن با دیگر مقاطع در ساخت سازه‌های ساختمانی و عمرانی نقش حیاتی ایفا می‌نماید.

باید توجه داشت که اصل، عمودبودن ضلع‌ها بر یکدیگر است و ممکن است در نبشی‌ها با اندازه‌های نامساوی این حالت اتفاق بیافتد. هر سمت نبشی را یک بال می‌گویند که با این نام‌گذاری نبشی به دو دسته اصلی بال نامساوی و بال مساوی تقسیم می‌شود. پس صحیح‌تر آن است که نبشی را در دسته پروفیل‌ها جای بگیرد. نبشی LNP با توجه به ضخامت و سایزش وزن معینی دارد. کلیک کنید و جدول اشتال نبشی را مشاهده کنید.

نبشی براساس روش تولید نیز به دو دسته نبشی فابریک و نبشی پرسی تقسیم می‌شود. نبشی فابریک با روش نورد گرم و نبشی پرسی با روش نورد سرد تولید می‌گردد. به این صورت که نبشی فابریک از همان ابتدای شروع فرآیند تولید به شکل نبشی از خط تولید خارج‌شده، در حالیکه نبشی پرسی را از خم ورق های فولادی با ضخامت‌های از قبل تعیین‌شده و در طول‌های بین ۶ تا ۱۲ و حتی ۱۵ متر تولید می‌نمایند. یکی از موارد استفاده نبشی در بخش اتصالات است که به دو صورت منفرد (تک) و یا مرکب (دوبل) در سایزهای بین ۵۰ تا ۱۵۰ میلی‌متر برای اتصالات در ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

برای آگاهی از به روزترین قیمت نبشی روی لینک مشخص شده کلیک کنید. شما می‌توانید وزن نبشی ۴ به عنوان یکی از کالاهای پرکاربرد این مقطع فولادی را از آیرومارت ببینید.

نبشی چیست ؟

سپری چیست ؟

سپری، سپری آهنی یا پروفیل  Tنامی)  به انگلیسی (Iron Tripetalous است که اگر در بازار آهن فعال باشید یا به صورت جزئی یا عمده خریدار مقاطع فولادی بوده باشید به گوشتان خورده است. از اسم این محصول می‌شود ظاهر آن قابل حدس‌زدن می‌باشد حتی اگر تا کنون از نزدیک آن را ندیده‌اید. سپری آهنی یا همان پروفیل T یکی از مقاطع فولادی پرکاربرد در صنعت و ساختمان سازی است.

سپری آهنی، از نظر ظاهر دارای دو نوع متفاوت لبه، شامل لبه تیز و لبه گرد است. پروفیل T در ضخامت‌های مختلف براساس نیاز مصرف‌کننده و تقاضای بازار تولید می‌شود اما ضخامت‌های بین ۰.۹ تا ۲.۵ میلی‌متر به‌عنوان موارد بسیار متداول، مصرف می‌شود. سپری آهنی که دارای لبه تیز است در اندازه‌های متغیر بین ۲۰ تا ۴۰ میلی‌متر تولید می‌گردد و پروفیل T گرد در اندازه بین ۳۰ تا ۱۴۰ میلی‌متر تولید می‌شود. طول این محصولات متغیر است و بین ۶ تا ۱۲ متر برش می‌خورند.

پروفیل T یکی از محصولات با قاعده و ارتفاع متنوع می‌باشد و شماره‌های مختلفی از آن در بازار موجود است. اگر نام پروفیل T را از مهندسین ناظر یک پروژه شنیدید، تعجب نکنید، گرچه در بازار محصولات آهنی،  نام سپری معروف‌تر است.

برای مشاهده قیمت سپری در سایزهای مختلف روی لینک کلیک کنید.

سپری چیست ؟

تفاوت نبشی و سپری چیست؟

حال که با کلیاتی درباره نبشی و سپری آشنا شدید بهتر است با تقسیم‌بندی تفاوت نبشی و سپری به سادگی تفاوت آن‌ها را به‌خاطر بسپارید.

تفاوت نبشی و سپری از نظر ظاهر

با مطالعه این قسمت به‌راحتی خواهید توانست این دو مقطع فولادی را از یکدیگر تشخیص دهید.

  • یکی از مشهودترین و البته مهم‌ترین تفاوت این دو محصول فولادی که عدم توجه به آن در هنگام خرید می‌تواند برای شما مشکل ایجاد کند ظاهر متفاوت این دو است. نبشی از دو مقطع عمود برهم تشکیل‌شده که شکلی همانند حرف L دارد(در حالت بال مساوی نیز  Vشکل است.) در حالیکه سپری از مقطعی عمود بر یک صفحه ساخته‌شده و ظاهر T شکلی دارد.
  • نبشی به دو نوع بال مساوی و نامساوی تقسیم می‌شود تا این تنوع بتواند در کاربردهای متفاوت، مخصوصا در زمینه اتصالات راه‌گشا باشد. در واقع تفاوت دو نوع نبشی در زاویه قرارگیری و اندازه بال‌ها نسبت به یکدیگر است اما سپری از دو نمونه لبه تیز و لبه گرد تشکیل‌شده که تفاوت آن‌ها در اندازه می‌باشد.
  • سپری نسبت به نبشی، ضخامت کمتری دارد. ضخامت نبشی بین ۲ تا ۵ میلی‌متر و ضخامت سپری بین ۰.۹ تا ۲.۵ میلی‌متر است.
  • در زمان خرید نبشی ممکن است با نبشی گالوانیزه نیز برخورد کنید که برای مقاومت بیشتر دربرابر خوردگی و موارد استفاده به‌خصوص، تولید می‌شود.

تفاوت نبشی و سپری در زمان خرید

  • این قسمت از مقاله به شما در هنگام خرید و یا زمانی که اطلاعات یک محصول در اسم آن گنجانده می‌شود، بسیار کمک خواهدنمود. در سپری اغلب اندازه لبه و دیواره با یکدیگر برابراند پس برای مثال وقتی نام سپری ۱۵ را می‌شنوید با محصول فولادی T شکل با لبه ۱۵۰ میلی‌متری مواجه هستید در حالیکه در نام‌گذاری نبشی از ۳ عدد که دوتای آن اندازه بال و دیگری ضخامت است، استفاده می‌شود. اگر  در کنار نام نبشی، دو عدد نام برده‌شد، یکی ضخامت و دیگری اندازه دو بال مساوی آن است.

تفاوت نبشی و سپری در کاربرد

قبل از تصمیم برای خرید نبشی یا خرید سپری این قسمت از تفاوت نبشی و سپری را حتما مطالعه نمایید.

  • بیشترین کاربرد سپری، در زمینه اتصالات میانی است که حاصل آن یک اتصال دووجهی است اما نبشی‌ها را به‌عنوان اتصالات زاویه‌دار یا عمود برهم به‌ کار می‌برند.
  • نبشی را می‌توان هم به‌صورت تکی و هم ترکیبی (دوبل) استفاده کرد اما سپری تنها به صورت تکی کاربرد دارد.
  • این دو نوع از نظر مقاوت نیز متفاوت هستند. سپری به خاطر ساختار خاص خود دارای سختی بیشتر و مقاومت خمشی پایین‌تری می‌باشد درحالیکه نبشی از مقاومت خمشی بالاتری برخوردار است.
  • اگر به دنبال محصولی با قابلیت مقاوت در مقابل خوردگی بالا هستید، نبشی گالوانیزه کاربرد مناسب‌تری برای شما خواهدداشت.
  • نبشی با داشتن تنوع در بال (مساوی و نامساوی) کاربرد بهتری نسبت به سپری دارد.

شباهت نبشی و سپری

در کنار دانستن تفاوت نبشی و سپری موارد همسان بین این دو محصول نیز می‌تواند برای تصمیم‌گیری بهتر در کاهش هزینه‌ها، به شما یاری رساند.

  • کاربرد اصلی هر دو در صنعت و ساختمان‌سازی به عنوان اتصالات است.
  • هر دو به دو روش پرسی و فابریک تولید می‌شوند.
  • در زمان استفاده از هر دو می‌توان از قطعات خردشده‌ای به نام “لقمه” استفاده نمود.

اگر شما نیز تشابه یا تفاوت دیگری بین سپری و نبشی می‌شناسید با ما درمیان بگذارید و درصورت نیاز به خرید این دو محصول با مشاوران آیرومارت تماس بگیرید.

تغیرات قیمت نبشی و سپری

با بررسی و نگاهی کلی به تغییرات قیمت نبشی و سپری در آرشیو قیمتی شرکت آیرومارت می‌توان روند تغییرات قیمت را صعودی یافت. نوسانات قیمت دلار و افزایش هزینه‌های تولید،  بسته‌بندی و حمل و نقل و عرضه به بازار،  متعاقبا باعث تلاطم در بازار فولاد بخصوص قیمت دو مقطع فولادی نبشی و سپری گردیده که شامل افت و خیزهایی جزئی و بطور کلی روند صعودی است.

خرید نبشی و سپری

آیرومارت امکان رؤیت بار انواع نبشی و سپری قبل‌از خرید، ارائه خدمات انبارداری پس‌از خرید و عدم جابجایی آن ، دریافت لیست سفارشی نبشی و سپری مشتری و تعامل با کارخانه‌های تولید کننده این دو نوع مقطع و تولید کالا با مشخصات، ابعاد و آلیاژ سفارشی و مورد درخواست مشتری، امکان بازرسی نبشی و سپری در زمان تولید را دارد.

و هم‌چنین انجام کلیه امور بازرسی، نمونه برداری و خدمات آزمایشگاهی، با همکاری واحد راه‌اندازی شده توسط آیرومارت در دانشگاه علم و صنعت امکان‌پذیر است.

با مطالعه این مقاله با تفاوت نبشی و سپری به‌طور کامل آشنا شدید. در صورتی که در ساخت سازه‌های خود به این مقاطع پرمصرف نیاز دارید، می‌توانید از آیرومارت کمک بگیرید. آیرومارت تامین کننده تمامی مقاطع فولادی می‌باشد. برای آگاهی از قیمت تمامی مقاطع فولادی مثل انواع نبشی ناودانی و سپری با مشاوران ما تماس حاصل فرمایید.

ادمین

نظر کاربران

به این مقاله امتیاز دهید
5/5 - (3 امتیاز)

021-45306
محصولات وارد شوید! لیست سفارشات 021-45306فروش و بازرگانی

درخواست سفارش

کیلوگرم
معادلتن

قیمت نهایی بعد از تماس و اعلام کارشناس مشخص می شود.