تفاوت آلومینیوم خشک و نرم چیست؟

5/5 - (2 امتیاز)

تفاوت آلومینیوم خشک و نرم چیست؟

تفاوت آلومینیوم خشک و نرم چیست؟

اگر شما هم در حوزه ساخت و ساز فعالیت داشته باشید، احتمالا نام آلومینیوم خشک و آلومینیوم نرم را شنیده‌اید. هنگام خرید و فروش تجهیزات و ساخت آنها، اطلاع از تفاوت آلومینیوم خشک و نرم اهمیت زیادی دارد. زیرا هر کدام از این‌ها ویژگی‌ها و کابردهای ویژه‌ای دارند و بهتر است که در جای درست استفاده شوند.
بنابراین در ادامه این مطلب همراه وبلاگ آیرومارت باشید تا به بررسی فرق آلومینیوم خشک و نرم بپردازیم.

۵/۵ - (۲ امتیاز)

فرق آلومینیوم خشک و نرم

آلومینیوم چیست؟

قبل از پرداختن به تفاوت آلومینیوم نرم و خشک، ابتدا کمی در مورد آلومینیوم صحبت می‌کنیم. آلومینیوم یک فلز سبک به رنگ نقره‌ای است و با لایه نازکی از اکسید آلومینیوم پوشانده می‌شود که سریعا در اولین لحظه قرار گرفتن در معرض هوا به وجود می‌آید. نقطه ذوب اکسید آلومینیوم بسیار بالاتر از آلومینیوم خالص است.

آلومینیوم، فلزی غیر سمی و غیر مغناطیسی است. همچنین یک فلز استاندارد برای مصارف صنعتی و غیر صنعتی محسوب می‌شود. آلومینیوم در اشکال و درجات مختلفی موجود است و تولیدکنندگان آلومینیوم ایران، آن را با قیمت و کیفیت متفاوت تولید می‌کنند. نوع گرید آلومینیوم انتخاب شده به نیاز شما بستگی دارد. هنگام انتخاب درجه آلومینیوم، عوامل اساسی زیر باید در نظر گرفته شوند:

  • شکل‌پذیری
  • جوش پذیری
  • ماشین کاری
  • مقاومت در برابر خوردگی آلومینیوم
  • عملیات حرارتی
  • استحکام
  • کاربرد نهایی

آلومینیوم نرم چیست؟

آلومینیوم نرم چیست و چه کاربردهایی دارد؟

به آلومینیومی که درصد خلوص بالایی دارد، آلومینیوم نرم می‌گویند که به عنوان بهترین نوع آلومینیوم نیز شناخته می‌شود. یکی از ضایعات آلومینیوم نرم، ضایعات سفاله آلومینیوم است که در تراشکاری و ماشینکاری دور ریخته می‌شود.

در صنعت درب و پنجره دوجداره، درب و پنجره‌های آلومینیومی قدیمی که برای بازسازی و جلوگیری از اتلاف انرژی عوض می‌شوند را نیز به عنوان آلومینیوم نرم می‌فروشند.

هنگامی که رادیاتور خودرو فرسوده و اتصالات آن از هم جدا می‌شوند، مقادیر زیادی آلومینیوم نرم از آن جمع‌آوری می‌کنند.

در صنایعی مانند خودروسازی، واگن‌سازی، ساختمان‌سازی، تولید انرژی و…، از پروفیل‌های آلومینیومی برای تولید محصولات استفاده می‌شود و اضافات و ضایعات پروفیل، ضایعات نرم آلومینیوم به شمار می‌روند.

آلومینیوم خشک چیست

آلومینیوم خشک چیست و چه کاربردهایی دارد؟

برخلاف آلومینیوم نرم، آلومینیوم خشک درصد خلوص کمتری دارد. به همین دلیل در مقایسه با آلومینیوم نرم در جایگاه دوم قرار می‌گیرد.

ضایعات سر سیلندر، ضایعات قالب زیره کفش، اسباب بازی‌ها و سایر قالب‌های تزریق پلاستیک، ضایعات پیستون و رینگ آلومینیومی، همه به عنوان ضایعات آلومینیوم خشک طبقه‌بندی می‌شوند. همچنین سفاله آلومینیوم خشک حاصل از تراشکاری و ماشینکاری قطعات آلومینیومی خشک نیز جزو ضایعات آلومینیوم خشک به‌شمار می‌روند.

شوفاژ را به عنوان آلومینیوم خشک می‌دانند، زیرا از طریق روش ریخته‌گری تولید می‌شود. وزن ورق آلومینیومی زیاد نیست و به راحتی می‌شکند.

بنابراین رادیاتورهای پره‌ای وزنی سبک دارند و برای ساختمان‌هایی با دیوار پیش ساخته، استفاده از این نوع رادیاتور گزینه مناسبی محسوب می‌شود. در حال حاضر ضایعات شوفاژ را در بازار به صورت کیلویی یا پره‌ای خرید و فروش می‌کنند.

کرکره برقی برای خانه‌ها و مغازه‌ها یکی دیگر از محصولات آلومینیوم خشک به شمار می‌رود. کرکره آلومینیومی نوعی کرکره محسوب می‌شود و تیغه‌های آن را از بیلت استاندارد آلومینیوم تولید می‌کنند. از ویژگی های کرکره‌های آلومینیومی می‌توان به مقاومت بالای آنها در برابر ضربه و تحمل حرارت بالا اشاره کرد.

کاربرد آلومینیویم خشک

تفاوت آلومینیوم نرم و خشک چیست؟

با توجه به ساختار ذکر شده در مبحث قبل، تفاوت آلومینیوم خشک و نرم درک می‌شود. در حقیقت این نوع آلیاژهای آلومینیوم باید با توجه به پرداخت نهایی از یکدیگر متمایز شوند. از تفاوت‌های عمده این دو نوع آلومینیوم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • آلومینیوم نرم انعطاف‌پذیرتر از آلومینیوم خشک است.
  • آلومینیوم خشک می‌تواند در هنگام ساخت قالب و پیستون، دقت ابعادی را تحت فشار بالا، دمای بالا و تنش بالا حفظ کند. اما آلومینیوم نرم با خوردگی و فرسایش همراه است.
  • قیمت ضایعات آلومینیوم نرم گران‌تر از ضایعات آلومینیوم خشک است.
  • آلومینیوم نرم بعد از ماشین کاری سطح براق‌تری نسبت به آلومینیوم خشک دارد.

تفاوت آلومینیوم نرم و خشک

خرید انواع کالاهای آلومینیومی از آیرومارت

در آیرومارت انواع ورق، لوله، نبشی، ملیگرد، ناودانی و تجهیزات آلومینیومی با قیمت روز به فروش می‌رسند. همچنین نمودار قیمت به صورت روزانه آپدیت می‌شود و شما می‌توانید با مقایسه قیمت‌ها دست به خرید بزنید.

بنابراین برای اطلاع از قیمت ورق آلومینیوم، کافیست وارد سایت شوید و به صورت آنلاین سفارش خود را ثبت کنید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره‌های فنی و تخصصی، کافیست با شماره ۰۲۱۴۵۳۰۶ تماس بگیرید تا کارشناسان مجرب ما به تمامی سوالات شما پاسخ دهند.

غزاله کریمی

نظر کاربران

به این مقاله امتیاز دهید
5/5 - (2 امتیاز)

021-45306
محصولات وارد شوید! لیست سفارشات 021-45306فروش و بازرگانی

درخواست سفارش

کیلوگرم
معادلتن

قیمت نهایی بعد از تماس و اعلام کارشناس مشخص می شود.