انواع مقاطع سرد نورد شده

4.9/5 - (200 امتیاز)

انواع مقاطع سرد نورد شده

مقاطع-سرد-نورد-شده

مقاطع سرد نورد شده به دلیل کیفیت سطحی خوب و استحکام مناسب در ساختمان سازی و سایر صنایع کاربرد دارد. سبک سازی سازه‌ ها باعث افزایش ایمنی در برابر زلزله می شود. برای بهبود این ویژگی سازه ها از قاب های فولادی سبک استفاده می شود. اجزای به کار برده شده در ساخت این قاب ها مقاطع سرد نورد شده مانند ناودانی و ورق می باشد. در این مقاله به بررسی انواع مقاطع سرد نورد شده ، روش تولید و کاربردهای آن می پردازیم.

۴.۹/۵ - (۲۰۰ امتیاز)

اجزا  سازه ای و غیرسازه ای در ساختمان سازی، وزن کلی ساختمان را تشکیل می دهند. در اکثر ساختمان های ایران وزن عناصر غیرسازه ای بیشتر از سازه ای است. به همین علت توجه به وزن عناصر غیرسازه ای بسیار حائز اهمیت است. برای حل این مشکل استفاده از قاب سبک فولادی با استفاده از مصالح سازه ای سبک صورت می گیرد. به این منظور استفاده مقاطع سرد نورد شده توسعه یافته است. کاهش وزن سازه باعث افزایش مقاومت آن در برابر زلزله می شود که یکی از اصلی ترین پارامترهایی است که در ساختمان سازی به آن توجه می شود.

مقاطع سرد نورد شده برای اولین بار در سال ۱۸۵۰ در انگلیس و آمریکا مورد استفاده قرار گرفتند. قطعات فلزی جداره نازک در ساخت پل ها به کار برده شدند و هم اکنون کاربرد آن ها در صنایع دیگر مانند هواپیماسازی و اتومبیل سازی رو به افزایش است. از سال ۱۹۴۶ استفاده از مقاطع سرد نورد شده در ساختمان های فولادی توسعه یافت.

کاربرد سقف عرشه فولادی

مزایای مقاطع سرد نورد شده

ناودانی، ورق و سایر مقاطع سرد نورد شده نسبت به مقاطعی که نورد گرم شده اند وزن کمتری دارند که برای بارگذاری های سرد بسیار مناسب است. این مقاطع قابل بازیافت بوده همچنین پرتی های مصالح این سازه ها قابل بازیافت است. این مقاطع در برابر خوردگی و ترک مقاوم بوده و قابل سفارش در ابعاد مورد نظر هستند. نسبت مقاومت به وزن مقاطع سرد نورد شده نسبت به سایر مقاطع بیشتر است.

عرشه ها و پنل های باربر که از انواع مقاطع سرد نورد شده هستند اجزای مناسبی برای ساخت اجزا مختلف ساختمان از جمله کف، سقف و دیوارها می باشند. همچنین عرشه ها و پنل های باربر در صورتی که به درستی نصب شده باشند در برابر بارهای عمود به سطح و نیروهای داخل صفحه ای مقاومت می کنند. حمل و نقل مقاطع سرد نورد شده به علت حجم و وزن کم آن ها آسان است.

انواع مقاطع سرد نورد شده

مقاطع فولادی سرد نورد شده به دو دسته کلی تقسیم می شوند:

پنل ها و عرشه ها

عمق پنل های سرد نورد شده عموما بین ۳۸ تا ۱۹۱ میلی متر است. ضخامت این مقاطع نیز بین ۵ تا ۹.۱ میلی متر می باشد. این مقاطع معمولا در ساخت سقف عرشه فولادی، عرشه کف، قالب های پل و پنل های دیوار استفاده می شوند. علاوه بر بهبود مقاومت سازه، به عنوان سطحی برای کف سازی یا بتن ریزی فراهم می کنند. علاوه بر این فضایی برای کابل های برق فراهم می کنند. (با کلیک روی لینک در مورد عرشه فولادی و اسکلت فولادی و بتنی بیشتر بخوانید.)

ضخامت سقف عرشه فولادی

اعضای قابی سازه ای منفرد

مقاطع متعارف به کار برده شده در قاب های سازه ای عبارتند از : ناودانی، مقاطع Z شکل، مقاطع I و T شکل و مقاطع کلاهکی.

این مقاطع در ساختمان های حداکثر شش طبقه ای کاربرد دارند و برای ساختمان های بلندتر، از مقاطع نورد گرم شده برای اعضای قاب های اصلی و مقاطع سرد نورد شده برای اعضای درجه دوم مانند تیرهای سقف، پنل ها و یا عرشه ها استفاده می شود. (با کلیک بر روی مصالح مورد نیاز برای ساخت خانه، بیشتر بخوانید.)

روش های تولید مقاطع سرد نورد شده

شکل دادن مقاطع سرد نورد شده معمولا به سه شکل انجام می شود:

  • شکل دادن به کمک غلتک
  • شکل دادن به کمک پرس
  • شکل دادن با خم کردن

مقاطع ساده مانند نبشی، ناودانی و مقاطع Z شکل به وسیله خمکاری و سپس پرس کردن ساخته می شوند. با توحه به میزان پیچیده بودن شکل نهایی تعداد مراحل شکل دهی مشخص می شود.

شکل دادن به وسیله غلتک به صورت سرد توسط غلتک هایی که به صورت زوج قرار دارند انجام می شود. به تدریج و طی مراحل متعدد قطعه توسط غلتک ها به شکل مورد نظر در می آید. مقاطع ساده معمولا توسط ۶ زوج غلتک ساخته می شوند در صورتی که برای مقاطع پیچیده ممکن است تا ۱۵ جفت غلتک نیز استفاده شود. (ویدیو فرایند نورد سرد را مشاهده کنید.) در نهایت قطعات ساخته شده در ابعاد مورد نظر توسط گیوتین یا قیچی های برشکاری بریده می شوند.

مراحل تولید مقاطع سرد نورد شده و پیچیدگی نهایی قطعات روی قیمت ساختمان اثرگذار است.

کاربرد مقاطع سرد نورد شده

به دلیل سبک بودن مقاطع سرد نورد شده و همچنین کیفیت خوب، این مقاطع در صنایع مختلف کاربرد دارند. به دلیل اینکه ایران روی کمربند فعال زلزله قرار گرفته است استفاده از تجهیزاتی که در مقابل زلزله مقاوم باشند از اهمیت بالایی برخوردار است. در ساختمان سازی، سبک بودن سازه بسیار مورد توجه سازندگان است و به همین علت استفاده از مقاطع سرد نورد شده بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است.

علاوه بر ساختمان سازی استفاده از این مقاطع در صنایع ماشین سازی، ساخت سازه های فضایی، خطوط راه آهن، برج های انتقال نیرو، پل سازی، متعلقات بزرگراه ها، قفسه های انبار و بسیاری از کاربردهای دیگر رایج است.

معروف‌ترین کارخانه‌های تولید کننده مقاطع سرد نوردشده

در این بخش سعی داریم به بیان معروف‌ترین تولیدکنندگان مقاطع سرد نورد شده چون پروفیل و عرشه فولادی بپردازیم. کارخانه‌های صاحب نامی که حجم و کیفیت بالایی از این محصولات را تولید و روانه بازار می‌کنند. نیاز بازار داخلی به پروفیل و عرشه فولادی در صنایع مختلف توسط این کارخانه‌ها رفع می‌گردد.

کارخانه‌های لوله و پروفیل نام آشنا سپنتا، گروه صنعتی درپاد یزد، لوله‌سازی دقیق کاوه ایرانیان، نورد و لوله و پروفیل سپاهان، پروفیل ساوه، لوله‌سازی اهواز، نورد و لوله سمنان، جهان پروفیل پارس، لوله و پروفیل کیهان و فولاد علویجه از این دست هستند. لیست قیمت لوله و انواع آن نظیر قیمت لوله گازی را از سایت آیرومارت استعلام بگیرید.

در مورد عرشه فولادی به کارخانه‌های معتبر و مشهوری چون روی اندود و فولاد کاشان، هفت الماس قزوین، سمنان، کارخانه فولاد شهرکرد و تاراز می‌توان اشاره نمود.

استعلام قیمت مقاطع سرد نوردشده

مجموعه بازرگانی فولاد آیرومارت، توانایی تامین تمامی مقاطع فولادی و استیل را داراست. تجربه چندین و چند ساله حضور آیرومارت در بازار آهن‌آلات و وجود کارشناسان مجرب ما در زمینه خرید و مشاوره مقاطع فولادی گوناگون به شما کمک می‌کند. استعلام قیمت مقاطع مختلف چون مقاطع سرد نوردشده را از ما بخواهید.

آیرومارت توانایی انجام تمامی خدمات ثانویه قابل انجام روی مقاطع خریداری شده توسط شما را دارد. انجام آنالیزهای شیمیایی، فیزیکی و مکانیکی در آزمایشگاه‌های معتبر آیرومارت برای حصول اطمینان بیشتر در خریداری محصول شما انجام می‌گیرد.

برای اطلاع از قیمت ورق روغنی، مقاطع فولادی سرد نورد شده و سایر آهن آلات با کارشناسان آیرومارت تماس حاصل فرمائید.

ادمین

نظر کاربران

به این مقاله امتیاز دهید
4.9/5 - (200 امتیاز)

021-45306
محصولات وارد شوید! لیست سفارشات 021-45306فروش و بازرگانی

درخواست سفارش

کیلوگرم
معادلتن

قیمت نهایی بعد از تماس و اعلام کارشناس مشخص می شود.