قانون جدید چک در سال 1400

3.8/5 - (13 امتیاز)

قانون جدید چک در سال 1400

قانون جدید چک

حجم زیادی از معاملات و تراکنش‌های مالی به وسیله چک انجام می‌گیرد، از این رو چک در نظام اقتصادی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.مشکلات ناشی از صدور چک بی‌محل مانند اطاله داددرسی و تحمیل هزینه های سنگین ناشی از آن، نبود نظارت و کنترل کافی، ایجاد مانع برای کسب و کارها و مشکلات اقتصادی ناشی از آن موجب شد تا این خلاء حقوقی مورد توجه قرار گیرد.

۳.۸/۵ - (۱۳ امتیاز)

در نهایت پس از بهره‌وری از قوانین موفق دیگر کشورها و بعد از هفت بار بازنگری در قانون چک، جهشی در جهت اصلاح آن برداشته شد که نتیجه آن تصویب قانون جدید چک در سال ۱۴۰۰ است.

دستاوردهای قانون جدید چک

  1. الزام به ثبت چک در سامانه صیاد بانک مرکزی و خروج اختیار صدور چک از دیگر بانک‌ها
  2. لزوم ثبت مشخصات هویتی دریافت کننده، مبلغ، تاریخ سررسید چک. طبق این اصل دارنده چک امکان انتقال آن به شخص دیگر را تا پیش از تسویه و تنها با ثبت هویت گیرنده جدید برای همان شناسه یکتا در سامانه را خواهد داشت.
  3. امکان استعلام وضعیت اعتباری صادرکننده، هنگام صدور برگه چک مانند سقف اعتبار مجاز و سابقه چک های برگشتی طی سه سال اخیر. در اینصورت احتمال کلاهبرداری و بدحسابی تا میزان قابل توجهی کاهش خواهد یافت.
  4. امکان صدور اجرائیه بدون رسیدگی ماهوی، بر علیه صادرکننده چک بی‌محل. با توجه به این اصل، از لحظه صدور اجرائیه به صادرکننده چک برگشتی مهلت پرداخت داده می‌شود. در غیر این صورت با وی به عنوان محکوم مالی برخورد خواهد شد.
  5. در نهایت در قانون جدید چک، برای کارمندان و بانک‌های متخلف نیز مسئولیت و مجازات در نظر گرفته شده است. و در صورت ایجاد خسارت، مسئول جبران خواهند بود. همچنین مسئولین شعب بانک‌ها حسب مورد به تخلفات اداری محکوم می‌شوند.

قانون جدید چک 1400

مشخصات کلی چک‌های جدید

اولین موردی که می‌توان به آن اشاره کرد، ظاهر چک است که به رنگ بنفش خواهد بود. همچنین شناسه یکتای ۱۶ رقمی در سمت چپ آن و کد کیو-آر که بر روی تمامی برگه‌های چک چاپ می‌شود.

از دیگر مشخصه‌های چک های جدید می‌توان به ممنوعیت صدور آن‌ها در وجه حامل اشاره کرد. همچنین می‌توان از طریق درگاه‌های بانکی و اپلیکیشن‌های موبایل، وضعیت چک صادر شده را استعلام نمود.

ابزارهایی که در زمینه دسترسی، انتقال و یا تایید چک به کمک می‌آیند شامل اینترنت بانک، موبایل بانک، اپلیکیشن‌های موبایل و شعب بانک‌های عامل است.

وضعیت اعتبار صادرکننده چک:

طبق قانون جدید چک، برای استعلام وضعیت اعتبار صادرکننده چک، پنج وضعیت درنظر گرفته شده است، که با رنگ‌های مختلفی نشان داده می‌شود.

  • سفید: صادرکننده چک فاقد هرگونه سابقه چک برگشتی بوده یا در صورت وجود سابقه، تمامی موارد رفع سوء اثر گردیده است.
  • زرد: صادرکننده چک دارای یک فقره چک برگشتی یا حداکثر مبلغ ۵۰ میلیون ریال تعهد برگشتی است.
  • نارنجی: صادرکننده چک دارای دو الی چهار فقره چک برگشتی بی حداکثر مبلغ ۲۰۰ میلیلون ریال تعهد برگشتی است.
  • قهوه‌ای: صادرکننده چک دارای پنج تا ده فقره چک برگشتی یا حداکثر مبلغ ۵۰۰ میلیون ریال تعهد برگشتی است.
  • قرمز: صادرکننده چک دارای بیش از ده فقره چک برگشتی یا بیش از مبلغ ۵۰۰ میلیون ریال تعهد برگشتی است.

قانون جدید چک

الزامات قانونی چک‌های جدید

تمامی صادرکنندگان، انتقال‌دهندگان و ذینفعان چک، موارد زیر را باید رعایت نمایند.

  • لزوم ثبت تمام چک‌های جدید در سامانه صیاد، هنگام ثبت، تایید و انتقال
  • ممنوعیـت دارنـدگان چـک برگشـتی رفـع سـوء اثـر نشـده، از صـدور چـک جدیـد و ثبـت آن در سـامانه صیـاد
  • لزوم صدور چک در وجه ذینفع مشخص و ممنوعیت صدور آن در وجه حامل
  • جایگزینی پشت‌نویسی چک‌های طرح جدید از طریق ثبت انتقال در سامانه صیاد

درنهایت چنانچه چک برگشتی طی ۱۰ روز نقد نشود، محدودیت‌ها و محرومیت‌های سامانه صیاد اعمال خواهد شد.

مواردی که در این مطلب از سایت شرکت پیشرو صنعت نفت آسیا(آیرومارت) به آن‌ها اشارع شد، گوشه‌ای از قانون چک در سال ۱۴۰۰ است. برای کسب اطلاعات دقیق در این زمینه مانند اطلاع از موارد منع اعطای دسته چک،محدودیت‌های دارندگان چک برگشتی، نحوه رفع سوء اثر چک، نحوه برگشت زدن و وصول چک، انتقال و ثبت آن پیشنهاد می‌کنیم فایل PDF که در انتهای مقاله برای شما عزیزان قرار داده شده است را مطالعه فرمایید.

دانلود PDF قانون جدید چک

خرید و فروش آهن آلات و فولاد با چک

اگر برای خرید آهن آلات و مقاطع فوادی مورد نیاز خود نقدینگی لازم را ندارید، نگران نباشید. برخی مراکز بازرگانی و فروش مقاطع فولادی از جمله شرکت پیشرو صنعت نفت آسیا (آیرومارت)، امکان خرید اقساطی را برای مشتریان خود فراهم آورده است.

بدین منظور، پیش از خرید باید تمامی مقاطع لازم برای پروژه را مشخص و سپس اقدام کنید. جهت تعیین مقاطع لازم برای پروژه خود، می‌توانید از کارشناسان فنی و تخصصی ما در آیرومارت کمک بگیرید. به عنوان مثال برای خرید میلگرد با چک، پس از استعلام قیمت میلگرد و تعیین نیاز پروژه می‌توان شرایط پرداخت را تعیین کرد.

به طور کلی و جامع، خریداران فولاد می‌توانند با تعیین پیش پرداخت و ارائه چک کمتر از یک ماه، ایجاد لاین اعتباری (ال سی یا ضمانت بانکی) و یا ارائه ضمانت‌نامه، اقدام به خرید اقساطی نمایند. آیرومارت با اعتبارسنجی و بازدید از خط تولید، امکانات ویژه‌ای برای خرید و فروش آهن و فولاد با چک ایجاد می‌کند. چنین شرایطی برای ایجاد اطمینان دو طرف معامله وضع شده است.

جهت کسب اطلاعات بیشتر از طریق شماره تلفن ۰۲۱۴۵۳۰۶ با کارشناسان فروش ما تماس حاصل فرمایید.

پریسا خاتمی

نظر کاربران

به این مقاله امتیاز دهید
3.8/5 - (13 امتیاز)

021-45306
محصولات وارد شوید! لیست سفارشات 021-45306فروش و بازرگانی

درخواست سفارش

کیلوگرم
معادلتن

قیمت نهایی بعد از تماس و اعلام کارشناس مشخص می شود.