چهارپهلو چیست و انواع چهار پهلو نرمال و ترانس

5/5 - (3 امتیاز)

چهارپهلو چیست و انواع چهار پهلو نرمال و ترانس

چهارپهلو

چهارپهلو را می‌توان یک پروفیل قوطی توپر تعریف کرد. در بازار آهن آلات به هر مقطع طویل با شکل مقطع ثابت،‌ پروفیل گفته می‌شود. در این میان،‌ چهار پهلو با سطح مقطع مربع و یا مستطیل شکل در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد.

۵/۵ - (۳ امتیاز)

این مقطع فولادی دارای چهار گوشه است و می‌توان از آن برای ساخت و تولید ابزارها، سازه‌ها و… استفاده کرد. ساخت چهارپهلو با مواد اولیه مختلف،‌ شمش و یا آهن قراضه،‌ موجب شده تا تولید کنندگان در ساخت آن با محدودیت خاصی مواجه نباشند.

اغلب مشتریان با هدف استفاده در بخش‌های ساخت و سازی مثل در،‌ پنجره و نرده،‌ چهارپهلو را خریداری می‌کنند. اما شاید برای شما جالب باشد که بدانید این پروفیل آهنی ساده به روش‌های مختلفی تولید می‌شود. علاوه بر آن در بازار آهن با انواع متفاوتی از پروفیل مواجه هستید. برای آشنایی بیشتر با انواع چهار پهلو و روش‌های تولید آن‌ها مطالعه ادامه این مطلب را از دست ندهید.

چهارپهلو چیست

قیمت پروفیل

چهارپهلو به چند روش تولید می‌شود؟

در دنیای آهن‌آلات، چهار پهلو ها به سه روش قابل تولید هستند. در هر روش تولید،‌ محصول نهایی ویژگی‌های ظاهری و خواص مربوط به خود را دارد. هم‌چنین هرکدام از انواع چهارپهلو در بخش‌های مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در ادامه بیشتر درباره این روش‌ها گفته‌ایم.

۱- تولید چهارپهلو به روش نورد گرم و نورد سرد

در این روش تولید چهارپهلو شمش‌های مورد نظر که قرار است تبدیل به چهار پهلو شوند وارد کوره‌ها می‌شوند پس از آنکه شمش به دمای کافی رسید، آن‌ را از سطح مقطع‌هایی استاندارد عبور می‌دهند تا به اندازه مورد نظر برسد. سپس با کشش و فرآیندهای دمایی، پروفیل چهارپهلو به روش نورد گرم، تولید می‌شود. اگرچه این روش مقرون به صرفه است اما محصولی که در نهایت به دست می‌آید ظاهر زیبایی ندارد و محصول نهایی سیاه می‌شود. به همین دلیل از آنها بیشتر در مواردی استفاده می‌شود که ظاهر پروفیل صنعتی اهمیتی ندارد و قرار است روی آن ‌را بپوشانند.

علاوه بر نورد گرم، تولید چهارپهلو با روش نورد سرد نیز قابل انجام است. در این روش شمش‌ها را به کوره نمی‌فرستند و تنها آنها را به سمت قالب‌های برش روانه می‌کنند. در این قالب‌ها، چهارپهلوها در اندازه‌های استاندارد آماده و با کیفیتی بسیار بالاتر از روش نورد گرم، برای استفاده در صنایع گوناگون، ساخته می‌شوند.

۲- تولید چهارپهلو به روش ترانسی

برای تولید این چهار پهلو، چهارپهلویی که به روش نورد گرم تولید شده را توسط دستگاهی به‌نام «دوزه» می‌کشند. با این کار، پروفیلی به دست می‌آید که صیقلی‌تر، یکنواخت‌تر و البته زیباتر است. دقت بالا و سطح صیقلی از بزرگترین و مهم‌ترین ویژگی‌های چهارپهلوی ترانسی است.

سایز این پروفیل از ۴ در ۴ میلی‌متر تا ۹۰ در ۹۰ میلی‌متر متغیر است و با توجه به نیاز مشتری ارائه می‌شود. سایزهای کوچک این پروفیل که در اندازه‌های ۲ در ۲ میلی‌متر تا ۱۰ در ۱۰ میلی‌متر هستند، در اصلاح بازاری، خار نامیده می‌شوند. مشتری اصلی این خارها صنایع کوچک مقیاس هستند و از چهارپهلو در موارد گوناگون استفاده می‌کنند. هر چه اندازه این پروفیل افزایش یابد، مدل مشتریان آن هم تغییر می‌کند و لزوم رعایت دقت نیز بالاتر می‌رود.

۳- تولید چهارپهلوی فابریک

در دو حالت بالا، برای تولید چهار پهلو از شمش‌هایی استفاده شده که خود با ضایعات آهن، تولید شده‌اند. اما برای تولید چهارپهلوی فابریک، از شمش فابریک استفاده می‌شود و در نتیجه محصولی باکیفیت‌تر و یکنواخت‌تر خواهید داشت. اندازه چهارپهلوی فابریک بر اساس استانداردهای کارخانه ارائه می‌شود. حال آنکه اندازه چهار پهلو در موارد دیگر، ممکن است تفاوت‌هایی داشته باشد.

در این ویدیو به کاربرد چهارپهلو فولادی در قاب و پنجره‌سازی اشاره شده است.

 

چهارپهلو با چه آلیاژی ساخته می‌شود؟

مانند بسیاری از محصولات، چهارپهلو نیز می‌‌تواند از فلزات گوناگونی همچون استیل، فولاد کربن، آلومینیوم، برنج، مس و… ساخته شود. لازم به ذکر است که هر کدام از این چهارپهلوها در صنایع گوناگونی قابل استفاده هستند و موارد مصرف مشخصی دارند.

الیاژ های چهارپهلو

چه صنایعی از چهارپهلو استفاده می‌کنند؟

شرکت‌های خودروسازی، تولید کنندگان دستگاه‌های مختلف، ساخت ریل راه‌آهن، صنعت راه و ساختمان و… از مهم‌ترین مشتریان چهارپهلو هستند. علاوه بر این، ممکن است از این پروفیل در کارخانه‌ها و تولیدی‌های بسیاری به‌صورت محدود استفاده بشود.

از چهار پهلو برای تولید نرده‌های حفاظتی، درب و پنجره، درب‌های لوکس و… استفاده می‌شود. علاوه بر این، برخی ار اندازه‌های چهارپهلو در تولید فرفوژه‌ تالارها و مراکز پذیرایی نیز کاربرد دارند. در نهایت برخی از چهارپهلوها که سنگین‌تر هستند نیز در تولید و ساخت ابزارها و موارد سنگین‌تر مانند کوره‌ها، استفاده می‌شوند. معمولا هر چه وزن و اندازه چهار پهلو افزایش پیدا می‌کند، آن پروفیل سفارشی‌تر است و کارخانه‌ها با توجه به ابعاد پروژه آن‌را ارائه خواهند کرد.

در تمام این موارد آنچه که باعث بالا رفتن موارد استفاده از چهار پهلو شده است، استحکام و قدرت آن است که در نهایت به بالا رفتن ضریب ایمنی و اطمینان پروژه‌ها کمک می‌کند.

برای ساخت برخی انواع گریتینگ هم از چهار پهلو استفاده میشود. شما میتوانید با کلیک روی لینک گریتینگ چیست در باره این محصول بیشتر بخوانید. در صورتی که نیاز به خرید گریتینگ دارید نیز کافیست تا با شماره ۰۲۱۴۵۳۰۶ تماس بگیرید.

کاربرد های چهارپهلو

کارخانه‌های تولید کننده چهارپهلو

امروزه کارخانه‌ها و کارگاه‌های گوناگونی که دارای کوره‌ها و توان تولیدی کافی برای تولید چهارپهلو هستند، اقدام به ساخت و تولید این محصول می‌کنند. نکته مهم در تولید این پروفیل آن است که آلیاژ به کار رفته برای تولید پروفیل، از کارخانه یا کارگاه مهم‌تر است و ارزشمندی محصول با توجه به نتیجه نهایی تعیین می‌شود. با این حال، برند یزد و اسفراین، در تولید این محصول شناخته شده هستند و محصولات‌شان در بازار به فروش می‌رسد.

برای اطلاع از قیمت چهارپهلو، سفارش کالا و کسب اطلاعات بیشتر درباره این کالا لطفا با کارشناسان آیرومارت گفتگو کنید. تیم جوان و حرفه‌ای ما، اطلاعات دقیقی را درباره این محصول، اندازه‌های استاندارد، شیوه طراحی و… در اختیارتان خواهد گذاشت. به همین دلیل، با اطمینان کافی، برای خرید پروفیل‌های خود اقدام کنید و محصولات نهایی را با بهترین کیفیت و شرایط دریافت بفرمایید.

در این مطلب به بررسی پروفیل پرکاربردی پرداختیم که از آن می‌توان در صنایع و کسب و کارهای گوناگون بهره برد. آیا شما نیز تجربه خرید و استفاده از چهار پهلو را داشته‌اید؟ آیا این مطالب اطلاعاتی که به دنبال آن بودید را در اختیارتان گذاشت؟ سپاسگزار خواهیم بود تجربیات و پیشنهادات خود را درباره این محصول با ما در میان بگذارید.

ادمین

نظر کاربران

به این مقاله امتیاز دهید
5/5 - (3 امتیاز)

021-45306

با شما تماس میگیریم

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی

بازه زمانی مورد نظر جهت تماس
مشاوره در ساعات کاری 021-45306
محصولات وارد شوید! لیست سفارشات 021-45306فروش و بازرگانی

درخواست سفارش

کیلوگرم
معادلتن

قیمت نهایی بعد از تماس و اعلام کارشناس مشخص می شود.