تولید پمپ صنعتی و نقش فولاد در ساخت انواع پمپ صنعتی

5/5 - (2 امتیاز)

تولید پمپ صنعتی و نقش فولاد در ساخت انواع پمپ صنعتی

روش-تولید-پمپ-صنعتی

ساخت پمپ صنعتی، موجب انتقال سیالات مختلف، چون خون در رگ‌های صنایع گسترده و متنوعی شده‌است. کارخانه‌ها، صنعت‌گران و تولیدکنندگان بی‌شماری نیازمند به‌کارگیری پمپ‌های صنعتی هستند که از صنایع استراتژیکی همانند نفت، گاز و پتروشیمی گرفته تا صنایع غذایی، دارویی، کاغذسازی و... در بیان اهمیت ساخت پمپ صنعتی، می‌توان نام برد.

۵/۵ - (۲ امتیاز)

ساخت پمپ صنعتی نیازمند طراحی‌های دقیق و نظارت‌های مهندسین با تجربه است و مطابق‌ با استاندارهای خاصی تولید می‌شود. نقش فولاد در ساخت پمپ صنعتی از تک تک قطعات کوچک و داخلی تا بزرگ و خارجی آن گرفته، قابل توجه و انکارناپذیر است. این محصول تا گذشته‌ای نه‌ چندان دور، صرفا وارداتی بود اما با وجود تحریم‌ها، مهندسین توانای کشور با به‌کارگیری دانش خود، به ساخت پمپ صنعتی به‌ عنوان یک کالای استراتژیک، جامه عمل پوشاندند. در این مقاله سعی نموده‌ایم درباره نقش فولاد در ساخت پمپ صنعتی، اجزا آن به تفکیک، روش ساخت، انواع، کاربرد و تولیدات و تولیدکنندگان داخلی بپردازیم. خواندن این مقاله را به شما توصیه می‌کنیم.

پمپ صنعتی چیست؟

پمپ صنعتی وسیله‌ای مکانیکی با طراحی دقیق و مطابق استاندارها است که وظیفه انتقال سیالات تراکم ناپذیر همانند میعانات موجود در صنعت نفت و گاز را دارد. از بنزین یا نفت سفید می‌شود برای بیان رساتر این منظور اشاره کرد. ساخت پمپ صنعتی به نحوی است که با دادن انرژی به سیال مدنظر، می‌توان موجب افزایش فشار آن شد و سیال را به مکان مرتفع‌تر یا اصطلاحا head تعیین‌شده یا ارتفاع پایین‌تر و به سوی مخزن، سوق داد.

پمپ صنعتی از دو طریق کلی انرژی انتقال سیال را تامین می‌کند، ساخت پمپ صنعتی به‌گونه‌ای است که به‌طور دینامیکی یا جابه‌جایی این انرژی را به مایع تراکم ناپذیر، منتقل می‌سازد. این تقسیم‌ بندی گسترده‌تر هم قابل بیان است یعنی پمپ جابه‌جایی مثبت ( Positive Displacement Pump) و پمپ دینامیکی یا جابه‌جایی غیر مثبت (Non Positive Displacement pumps).

البته بر اساس تمام مواردی چون نوع عملکرد، طراحی داخلی، جنس مواد سازنده، نوع مایعی که قرار است انتقال یابد و وضعیت نصب هم می‌توان انواع آن تفکیک داد.

پمپ صنعتی چیست؟

اجزا پمپ صنعتی

اجزا پمپ صنعتی بسیار متنوع هستند و هرکدام وظیفه و عملکرد متفاوتی دارند. در ادامه به بیان این اجزا و وظایف آن‌ها خواهیم پرداخت که نقش فولاد در ساخت پمپ صنعتی را پررنگ‌تر می‌کند. چرخ‌دنده، میل بادامک، پره‌های پروانه، شفت یا محور، شاسی یا پوسته پمپ، یاتاقان و یا تمامی اجزا وابسته به پمپ صنعتی هم‌ چون توربین گاز، توربین بخار، کوپلینگ خاص و گیربکس.

پروانه موجود در پمپ صنعتی، بواسطه پره‌هایش وظیفه مکش و افزایش فشار سیال تا حد مورد نظر را به‌ عهده دارد و حتی به‌عنوان همزن برای سیال عمل می‌کند. شاسی یا پوسته پمپ مانند اسکلتی برای آن است که این اسکلت فلزی محل قرارگیری کلیه اجزا یاد شده روی آن می‌باشد و درصورت انتخاب نامناسب ورق مورد مصرف در ساخت یا طراحی نادرست منجر به نشتی داشتن و خروج سیال می‌شود که به ‌نوعی اتلاف انرژی صرف شده برای افزایش فشار سیال را موجب می‌شود.

شفت، محوری متحرک است که اجزا مختلف روی آن سوار شده‌اند و با گردش آن، کلیه اجزا به گردش در می‌آیند. یاتاقان که شفت روی آن سوار می‌شود نیروهای محوری و شعاعی را تحمل می‌کند و دو نوع غلتشی و لغزشی دارد  که اگر دچار فرسودگی شود، نیروی انتقالی از آن به شفت در چرخش پروانه موثر نخواهد بود و صرفا اتلاف انرژی به‌فرم حرارت خواهیم داشت که به تخریب بیشتر یاتاقان و شفت می‌انجامد. کوپلینگ، وظیفه انتقال نیروی محوری از موتور پمپ به پمپ که شامل نیروهای کوچک و گشتاورهای بزرگ با سرعت‌های مختلف است.

این اجزا با روش‌های مختلفی تولید می‌شود و جنس متریال مورد استقاده متفاوت خواهد بود. در بیان اهمیت نقش فولاد در ساخت پمپ صنعتی به قرارگیری انواع فولاد چون انواع ورق استیل، استیل آبکاری ‌شده، ورق با استاندارد API، چدن‌های معمولی و نشکن، چدن‌های کروم‌دار در یک مجموعه و کنارهم می‌توان توجه کرد.

روش ساخت این قطعات

روش ساخت پمپ صنعتی، طراحی دقیق و هماهنگ و هم‌خوان با استاندارهای جهانی است. استانداردهای مورد اشاره در قبل مربوط به موسسه نفت آمریکا (API)، موسسه استاندارد جهانی (ISO)، موسسه ملی استاندارد آمریکا (ANSI)، موسسه ملی استاندارد آلمان (DIN)، آژانس ملی آتش‌نشانی (NFPA) و موسسه ملی استاندارد استرالیا (NS-NZ)  می‌باشد.

این استانداردها محدوده ‌پوشش‌دهی پمپ را که شامل اطلاعاتی چون فشار ورودی و خروجی در گیج، دمای پمپاژ، سرعت دورانی، ارتفاع ارزیابی  و قطر پروانه به ‌کار رفته در پمپ صنعتی، را تعیین می‌کند.

سیال مورد نظر از این لحاظ که آب، نفت، اسیدی یا شیمیایی و خورنده باشد شرایط کاری متفاوتی ایجاد می‌کند. نیاز به ورق استیل که مقاوم به خوردگی اجتناب ناپذیر است. شرایط دمایی و فشار سیالات و محیط‌های کاری نیز متفاوت است و ورق استیل مذکور باتوجه به این شرایط تعیین می‌شود.

اصول پایپینگ و احداث خطوط لوله انتقال سیالات بسیار مهم است که پمپ صنعتی نیز بخشی از این مجموعه است.

کاربرد پمپ صنعتی در مدار به دو منظور کلی است یا اینکه سیال را از مکانی به مکان دیگر انتقال دهد یا اینکه فشار را درون آن زیاد نماید. انتخاب متریال و طراحی در هر کدام از این حالات، متفاوت خواهد بود.

حجم، سرعت و دبی مایع تراکم ناپذیر یکی دیگر از فاکتورهای مهم در انتخاب متریال متناسب با کاربرد است.

روش ساخت پمپ صنعی برای هر کدام از اجزا متمایز است به‌طور مثال برخی قطعات با ریخته‌گری ساخته می‌شود مانند پروانه، محفظه حلزونی، محفظه یاتاقان، سرپوش محفظه.

روش ساخت این قطعات

انواع پمپ صنعتی

انواع پمپ صنعتی همانطور که در قبل تقسیم‌ بندی شد، به جابه‌جایی مثبت و دینامیکی قابل تفکیک است. پمپ دورانی و رفت و برگشتی زیرمجموعه‌های پمپ جابه‌چایی مثبت هستند. پمپ‌های دنده‌ای، لوب، پره‌ای، پیش‌رونده خلا، پیش‌رس و اسکرو در گروه پمپ‌ صنعتی دورانی و پمپ‌های پیستونی شناور و دیافراگمی در گروه پمپ صنعتی رفت و برگشتی جای می‌گیرند.

پمپ سانتریفیوژ نیز در گروه پمپ صنعتی رفت و برگشتی جای دارد که بر اساس نوع پوسته و برش آن، پروانه و جهت دوران آن و عملکرد چند مرحله‌ای‌اش دارای انواع گوناگون است.

کاربرد پمپ صنعتی

کاربرد گسترده و تجمیع قطعات مختلف و بخصوص نقش فولاد در در ساخت پمپ صنعتی، جای پای آن را در صنایع گوناگونی باز نموده که در مواردی چون نفت، گاز و پتروشیمی نقش حیاتی‌تری دارد و یک کالای استراتژیک به‌حساب می‌آید.

ساخت پمپ‌ صنعتی سانتریفیوژی چدنی، نیمه استیل و استیل آب‌دهی‌شده با توان‌ها و ارتفاع هدف متفاوت  در انتقال سیالات با مقاومت به شار کم همانند گازها و میعانات با نرخ جریان بالا کار کردن را ممکن می‌کند.

ساخت پمپ‌ صنعتی دارای استاندارد API، امکان انتقال هیدروکربن‌ها در فشار و حرارت بالا را فراهم می‌کنند. قیمت لوله با استاندارد API را با کلیک روی لینک زیر چک کنید:

قیمت لوله گاز API

ساخت پمپ‌ صنعتی محوری، گزینه‌ای برای دست یافتن به نرخ جریان بالا در ارتفاع کم، ایجاد می‌کند.

ساخت پمپ صنعتی تقویت‌کننده یا بوستر به سیال اجازه انتقال در مسیر طولانی با فشاری مضاعف را می‌دهد.

ساخت پمپ صنعتی پیستونی، نقش مهمی در سیلان مایع ساینده دارد.

ساخت پمپ صنعتی حفره‌ای پیش‌رونده، در انتقال سیالات سنگین که کاری دشوار و نیازمند توان بالای پمپ است، بسیار کمک‌ کننده می‌باشد.

و در نهایت ساخت پمپ صنعتی دنده‌ای، پاکسازی روغن را ممکن می‌سازد.

تولیدکنندگان پمپ صنعتی

ساخت پمپ صنعتی نیازمند دانش دقیق و پیشرفته‌ای بوده و هست و در چندین سال گذشته، بوده و هست و صنعت‌گران و مهندسان در داخل کشور توانستند انحصار واردات این کالا را بشکنند و موفق به تولید آن شوند.

شرکت فولاد اکسین خوزستان به ‌عنوان تنها تولیدکننده ورق API ترش در منطقه، به تولید پمپ صنعتی پوسته ‌زدا از تامین ماده اولیه تا برش‌کاری، سخت‌کاری، تراش‌کاری، تنش‌زدایی، فرزکاری و سنگ‌زنی برای کنترل دقیق ابعادی فعالیت می‌کند. این تولیدات در انتقال میعاناتی چون پروپان در پروژه‌های نفت و گاز در عسلویه و پارس جنوبی چاره ساز و حیاتی هستند.

اگر درباره مراحل ساخت پمپ صنعتی سوالی دارید در قسمت نظرات با ما درمیان بگذارید. آیرومارت با اعلام قیمت آهن آلات به صورت روزانه مرجعی مطمئن برای تولیدکنندگانی است که برای ساخت پمپ صنعتی به مقاطع فولادی نیاز دارند. برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن ۰۲۱۴۵۳۰۶ تماس حاصل فرمایید.

ادمین

نظر کاربران

به این مقاله امتیاز دهید
5/5 - (2 امتیاز)

021-45306

با شما تماس میگیریم

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی

بازه زمانی مورد نظر جهت تماس
مشاوره در ساعات کاری 021-45306
محصولات وارد شوید! لیست سفارشات 021-45306فروش و بازرگانی

درخواست سفارش

کیلوگرم
معادلتن

قیمت نهایی بعد از تماس و اعلام کارشناس مشخص می شود.