نحوه تولید چرخ دنده

3.6/5 - (17 امتیاز)

نحوه تولید چرخ دنده

چرخ دنده ها از جمله پرکاربردترین قطعات در ساخت وسایل مکانیکی به شمار می‌روند. چرخ دنده در طیف وسیعی از ابزار، از ساعت مچی گرفته تا خودروها کاربرد دارد و وظیفه آن انتقال و یا تغییر جهت نیرو بین دو محور متفاوت است.

۳.۶/۵ - (۱۷ امتیاز)

فولاد از پرکاربردترین مواد در تولید چرخ دنده است. با این حال از متریال دیگری چون چدن خاکستری و آلیاژی، پلاستیک، کامپوزیت، برنج یا برنز نیز برای تولید این قطعات استفاده می‌شود.

انتخاب هر یک از مواد بستگی به کاربرد چرخ دنده دارد. چرخ دنده باید توانایی انتقال نیرو و تحمل فشار را داشته باشد. از طرفی، باید بتوان سطح چرخ‌دنده را ماشین کاری کرد.
در ویدئو زیر می‌توانید فرایند تولید چرخ دنده را مشاهده نمایید:

مراحل تولید چرخ دنده

به طور کلی از روش‌های بسیاری برای ساخت چرخ دنده استفاده می‌شود که روش ریخته گری، براده برداری، پرس و کشیدن از پرکاربردترین آن‌ها هستند.
روش براده برداری، یکی از دقیق‌ترین روش‌ها است که راندمان بالایی دارد. در این روش، از ماشین سنگ زنی، ماشین صفحه تراش یا ماشین فرز استفاده می‌شود.

در این روش، یک مقطع فولادی استوانه‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد. پس از برش مقطع به اندازه مورد نیاز، قطعه توسط دستگاه تراشکاری خودکار، براده برداری و پرداخت می‌شود.

در ادامه فرآیند تولید چرخ دنده، دندانه‌های داخلی دستگاهی اتوماتیک و دندانه‌های خارجی توسط دستگاهی به نام هاب ایجاد می‌گردند. مرحله ایجاد دندانه تا جایی ادامه می‌یابد که دندانه‌ها به عمق مناسب برسند.

بازرسی قطعات و اطمینان از دقت ابعاد اهمیت بسیاری دارد که در گام بعد انجام می‌شود.
برای افزایش استحکام و سخت کاری چرخ دنده های فولادی، این قطعات تحت عملیات حرارتی قرار گرفته و سطح آن‌ها کربوره می‌شود.

با تغییر نوع دنده‌ها و اندازه چرخ دنده، نوع چرخ دنده نیز تغییر می‌کند. بر اساس این دو معیار، به طور کلی چرخ دنده ها به انواع زیر تقسیم می‌شوند:

  • چرخ دنده ساده
  • چرخدنده مارپیچی
  • چرخ دنده مخروطی
  • چرخ دنده حلزونی
  • چرخ دنده شانه‌ای
  • چرخدنده خورشیدی

چرخ دنده های فولادی عموما از فولادهای آلیاژی حاوی نیکل و کروم و یا فولادهای ریختگی حاوی ۰.۳ تا ۰.۴۵ درصد کربن ساخته می‌شوند.

مقاطع فولادی مورد نیاز برای ساخت چرخ دنده در مراکز بازرگانی معتبر عرضه می‌شود. صنایع می‌توانند این مقاطع را از آیرومارت خریداری کنند.
جهت استعلام  قیمت ورق آجدار و سایر انواع مقاطع فولادی به صفحات مخصوص آن‌ها مراجعه فرمایید. همچنین از طریق تماس با شماره تلفن ۰۲۱۴۵۳۰۶ می‌‌توانید با کارشناسان مجموعه در ارتباط باشید.

احسان ناجی

نظر کاربران

به این مقاله امتیاز دهید
3.6/5 - (17 امتیاز)

021-45306
محصولات وارد شوید! لیست سفارشات 021-45306فروش و بازرگانی

درخواست سفارش

کیلوگرم
معادلتن

قیمت نهایی بعد از تماس و اعلام کارشناس مشخص می شود.