تهیه مذاب فولاد در کوره قوس الکتریکی

4.5/5 - (4 امتیاز)

تهیه مذاب فولاد در کوره قوس الکتریکی

از کوره قوس الکتریکی برای ذوب فولاد استفاده می‌شود. دلیل نامیدن این کوره‌ها، گرم شدنشان به کمک یک قوس الکتریکی است.
کوره‌های قوس الکتریکی به دو دسته غیر مستقیم و مستقیم تقسیم می‌شوند.
به کمک این کوره‌ها می‌توان مذاب را تصفیه و فولادهای کم‌کربن تولید نمود.

۴.۵/۵ - (۴ امتیاز)

پس از شارژ اتوماتیک قراضه و آهن اسفنجی به نسبت مشخص در کوره قوس الکتریکی ، مخلوط شارژ در بالای مذاب تا دمای ۶۰۰ درجه سانتیگراد پیش گرم شده، سپس با باز شدن دریچه کوره قوس، مواد به داخل کوره ریخته شده و با حراراتی که از قوس الکتریکی بین سه الکترود گرافیکی کوره تامین می شود، ذوب می شوند.
سپس مذاب در پاتیل ها تخلیه شده و به واحد ریخته گری منتقل می شود.
به بیان دقیق‌تر قراضه‌های آهن توسط آهنربای الکترومغناطیسی به داخل کوره ریخته می‌شوند. سپس موادی مانند سنگ آهن و کک، جهت کمک به جریان سرباره اضافه می‌شوند.
در نهایت گازهای ناشی از واکنش از بالای کوره و به کمک لوله‌های تعبیه شده خارج می‌گردد و با پایین آمدن الکترودها، قوس جهت ذوب فلز تشکیل می‌شود.

اجزای مختلف کوره قوس الکتریکی

 

این کوره‌ها براساس سرباره‌شان به دو نوع اسیدی و قلیایی تقسیم می‌شوند و مواد نسوز، متناسب با نوع سرباره باید اسیدی یا قلیایی باشند.
بخش‌های مختلف کوره شامل، بدنه، الکترودها، تنظیم‌کننده ‌های الکترود، سقف کوره، کف کوره، دیواره‌ها، محفظه تخلیه مذاب، دریچه سرباره‎‌گیری، راکتور و ترانسفورماتور است.

مدیر

نظر کاربران

به این مقاله امتیاز دهید
4.5/5 - (4 امتیاز)

  1. سید ضیاالدین شفایی
    آذر ۹, ۱۳۹۹ ۱۵:۰۲
    سلام بسیار استفاده کردم. یک سوال: آیا میتوان از یک کوره قوس الکتریک به صورت ناپیوسته استفاده کرد مثلا برای تولید فروکروم آن را شارژ کرد بعد از تخلیه محصول با شارژ قراضه و آهن اسفنجی برای تولید فولاد آنرا شارژ کرد.
    1. صالح رسولی
      آذر ۱۰, ۱۳۹۹ ۱۱:۴۴
      با سلام دوست عزیز. خرسندیم از نظر شما. با توجه به اینکه نسوز درون کوره قوس از مهمترین بخش های آن است و یکی از اصلی‌ترین عوامل موثر بر طول عمر آن ترکیب شمیایی مذاب و سرباره است، معمولا هر کوره برای یک رنج آلیاژی مشخص طراحی می‌شود. مگر این که بتوان از نسوزی استفاده کرد که عملکرد آن در برابر مذاب فروکروم و سایر آلیاژها تقریبا یکسان باشد.
021-45306

با شما تماس میگیریم

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی

بازه زمانی مورد نظر جهت تماس
مشاوره در ساعات کاری 021-45306
محصولات وارد شوید! لیست سفارشات 021-45306فروش و بازرگانی

درخواست سفارش

کیلوگرم
معادلتن

قیمت نهایی بعد از تماس و اعلام کارشناس مشخص می شود.