ورق استیل رنگی به چه روشی تولید میشود؟

4.6/5 - (7 امتیاز)

ورق استیل رنگی به چه روشی تولید میشود؟

ورق استیل رنگی از جمله کالاهای دکوراتیو است که با ظاهری زیبا و طول عمر بالا برای ساخت بدنه لوازم خانگی، دکوراسیون داخلی و در برخی موارد برای نمای ساختمان‌ها و سازه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

۴.۶/۵ - (۷ امتیاز)

ورق استیل رنگی با تکنیک خاصی پوشش دهی می‌شود. انواع پوشش‌های ورق استیل دکوراتیو علاوه بر ایجاد ظاهری متفاوت در رنگ‌های مختلف، باعث تشدید مقاومت به خوردگی و افزایش سختی آن می‌شود.
برای مشاهده قیمت ورق استیل کلیک کنید.

آیا استیل را می‌شود رنگ کرد؟

بله. استیل زنگ نزن را می‌توان هم با استفاده از رنگ‌ها و هم به واسطه فرایندهای شیمیایی رنگ کرد. با در نظر داشتن لایه پسیو روی استیل زنگ نزن و ضخامت آن، لایه‌ای از رنگ بر روی فولاد ضد زنگ خواهد نشست. این مساله برای تمامی انواع ورق استیل از جمله ورق استیل ۴۳۰، استیل ۳۱۶ و … صدق می‌کند.

به طور معمول انواع ورق استیل را می‌توان رنگ آمیزی کرد و به بازار مقاطع فولادی عرضه نمود. با استفاده از ورق دکوراتیو، امکان تولید نبشی استیل دکوراتیو و دیگر مقاطع نیز وجود دارد.

استفاده از روش شیمیایی، امکان ایجاد پوشش های رنگی شیمیایی طی یک عملیات شیمیای دو مرحله ای را ایجاد می‌کند. در این روش از یک حمام حاوی کروم و اسید سولفوریک استفاده می‌شود. با تشکیل لایه‌ای از اکسید کروم بر روی فولاد زنگ نزن و کنترل ضخامت آن، می‌توان طیفی از رنگ‌های برنز تا آبی، سبز، بنفش و طلایی ایجاد کرد.

در روش دیگری، می‌توان پس از آماده سازی سطح فولاد زنگ نزن، از انواع رنگ استیل چون رنگ‌های صنعتی اپوکسی و رنگ صنعتی پلی یورتان برای تولید ورق استیل رنگی استفاده کرد.

این روش خود به دو طریق قابل انجام است. در اولین راه، با استفاده از واش پرایمر سطح فولاد اچ می‌شود. در این شرایط دیگر نیازی به استفاده از وایر برس برای آماده سازی سطح نیست.

سپس مناطق جوشکاری اسیدشویی شده و در نهایت از رنگ‌های صنعتی چون واش پرایمر وینیلی یا آستر زینک فسفات اپوکسی، برای رنگ آمیزی استفاده می‌شود. در دومین طریقه، از واش پرایمر استفاده نمی‌شود. در این صورت سطح باید با وایر برس تمیز شود. سپس رنگ زدن استیل انجام می‌گیرد.

شیوه پوشش دهی ورق استیل رنگی

جدیدترین تکنیکی که برای پوشش دهی ورق استیل ۳۰۴ یا سایر ورق‌ها استفاده می‌شود، فرآیند PVD یا لایه نشانی با بخار فیزیکی است که قطعا کیفیت انجام آن، کیفیت و قیمت ورق استیل ۳۰۴ را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

روش PVD اولین بار برای کاربردهای نظامی مورد استفاده قرار گرفت. موشک‌های بالستیک و توپ جنگی را می‌توان اولین کاربرد پوشش دهی با این روش دانست.
بعد‌ها متوجه شدند که با کنترل پارامترهای فرآیند لایه نشانی می‌توان رنگ‌های مختلفی روی سطح ایجاد کرد.

برای شروع فرآیند قبل از هر چیزی سطح استیل باید تمیز و عاری از هر گونه آلودگی شود. سپس ورق استیل در یک محفظه خلا قرار می‎گیرد. پس از اعمال کامل خلا درون محفظه مقداری گاز خنثی آرگون هم به درون آن وارد می‌شود. درون محفظه فلز هدف که قرار است پوشش را ایجاد کند وجود دارد.

یک اختلاف پتانسیل بالا به نحوی در محفظه اعمال می‌شود که سطح فلز هدف توسط یون‌های آرگون بمباران می‌شود. این بمباران باعث آزاد شدن اتم‌های فلز هدف می‌شود. با توجه به قطب مثبت و منفی اختلاف پتانسیل اعمال شده اتم‌های فلز هدف روی سطح ورق می‌نشینند پوشش ایجاد شده و استیل PVD تولید می‌گردد.

رنگ‌های قابل اعمال بر سطح ورق

  • ورق استیل طلایی: تیتانیوم
  • رز گلد: زیرکونیم
  • قرمز: زیرکونیوم در غلظت بیشتر
  • برنز رنگ: تیتانیوم و آلومینیوم
  • آبی: تیتانیوم و آلومینیوم در غلظت بیشتر
  • مشکی: تیتانیوم، آلومینیوم و کربن

رنگی که به این روش به سطح فلز اعمال می‌شود دوام بسیار بالایی دارد. حتی کیفیت این نوع رنگ از کیفیت روش‌های الکتروشیمیایی مثل آبکاری نیز بیشتر است.

در تصویر زیر تعدادی از انواع رنگ‌های این کالا دیده می‌شود:

ورق استیل دکوراتیو رنگی

ورق استیل رنگی

افزایش مقاومت به سایش و مقاومت محیطی

با انجام فرآیند PVD و ایجاد پوشش مقاومت به سایش ورق استیل رنگی افزایش پیدا می‌کند. همچنین فولاد زنگ نزن با توجه به خواص ذاتی خود مقاومت به خوردگی بالایی دارد. با ایجاد پوششی از فلزات ذکر شده بر سطح فلز مقاومت به خوردگی استیل بیش از پیش افزایش می‌یابد و طول عمر مفید آن بسیار بیشتر می‌شود.

فرآیند PVD دوستدار محیط زیست

این فرآیند در مقایسه با فرآیندهای پوشش دهی مثل آبکاری و رنگرزی از لحاظ زیست محیطی آسیبی به اطراف وارد نمی‌کند. این فرآیند باعث آزاد شدن گاز مضر، فاضلاب سمی و دیگر پسماندهای مضر نمی‌شود. همچنین این فرآیند بازیافت ورق استیل رنگی را دچار اختلال نمی‌کند.

کاربردهای ورق استیل رنگی

  • معماری و دکوراسیون داخلی و خارجی اماکن مختلف
  • صنعت حمل و نقل عمومی
  • صنعت لوازم خانگی
  • ساخت جواهرات و زیورآلات

بیشتر بخوانید : حفاظت در برابر خوردگی و اکسیداسیون با فولاد استنلس استیل

آیرومارت، از جمله مراکز تامین مقاطع فولادی چون ورق استیل رنگی است. ورق استیل دکوراتیو در بسیاری صنایع به ویژه صنعت وسایل خانگی کاربرد دارد. قیمت انواع ورق استیل همچون قیمت ورق استیل طلایی را در سایت آیرومارت مشاهده نمایید و به صورت آنلاین و یا تلفنی (شماره تلفن ۰۲۱۴۵۳۰۶) سفارش خود را ثبت نمایید.

ادمین

نظر کاربران

به این مقاله امتیاز دهید
4.6/5 - (7 امتیاز)

  1. امیرمحمد
    اردیبهشت ۵, ۱۴۰۱ ۱۴:۵۰
    سلام. فروش ورق استیل رنگی هم دارید؟
    1. آیرومارت
      اردیبهشت ۶, ۱۴۰۱ ۱۶:۵۹
      سلام روز بخیر. بله برای اطلاع از انواع ورق استیل رنگی موجود در بازار و شرایط خرید با شماره تلفن ۰۲۱۴۵۳۰۶ تماس حاصل فرمایید تا کارشناسان آیرومارت شما را راهنمایی کنند.
  2. محسن
    اردیبهشت ۱۰, ۱۴۰۱ ۱۵:۱۴
    ورق استیل رنگی فقط به همین روش تولید میشه؟ هزینه PVD بالا نیست؟
    1. آیرومارت
      اردیبهشت ۱۱, ۱۴۰۱ ۱۶:۳۳
      سلام. خیر برای ورق رنگی در تناژ بالا این روش صرفه اقتصادی ندارد و هزینه تولید و قیمت خرید ورق رنگی را افزایش خواهد داد. در مقایسه با سایر روش های پوشش دهی pvd تجهیزات پیشرفته‌تر و در نهایت هزینه بالاتری دارد.
    2. امین
      اردیبهشت ۱۳, ۱۴۰۲ ۰۹:۱۹
      البته پی وی دی سرعت بالایی داره خیلی هم با کیفیت و جذابه ‘ یه سری کارخونه های داخلی دستگاه پی وی دی دارن و تمام نیاز بازار رو تامین میکنن خیلی بهتر از ورقهای چینی و تایوانی
      1. آیرومارت
        اردیبهشت ۱۴, ۱۴۰۲ ۱۱:۲۹
        بله. روش پی وی دی برای ساخت ورق استیل رنگی، روشی باکیفیت هست.
021-45306

با شما تماس میگیریم

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی

بازه زمانی مورد نظر جهت تماس
مشاوره در ساعات کاری 021-45306
محصولات وارد شوید! لیست سفارشات 021-45306فروش و بازرگانی

درخواست سفارش

کیلوگرم
معادلتن

قیمت نهایی بعد از تماس و اعلام کارشناس مشخص می شود.