روش های تولید تیرآهن کدامند؟

5/5 - (5 امتیاز)

روش های تولید تیرآهن کدامند؟

۵/۵ - (۵ امتیاز)

تولید تیرآهن از طریق روش‌های مختلفی صورت می‌گیرد. در نگاه اول شاید به نظر برسد که نحوه تولید آن ساده است، ولی اینطور نیست. استفاده از تیرآهن‌های باکیفیت در سازه، یکی از مهم‌ترین موارد در ساختمان‌سازی محسوب می‌شود. کیفیت و درنتیجه قیمت تیرآهن، رابطه مستقیمی با روش تولید آن دارد. رایج‌ترین روش ساخت تیرآهن، نورد گرم است که در ویدئو زیر می‌توانید مراحل انجام آن را به‌طور کامل ببینید:

ما در ادامه مطلب به شما می‌گوییم که تیرآهن چگونه درست میشود؟ آیا تنها روش ساخت آن نورد گرم است یا خیر؟ همراه وبلاگ آیرومارت باشید.

تیرآهن چگونه ساخته می شود؟

اگر در حوزه فولاد مشغول به کار باشید، ممکن است فقط نورد گرم را به عنوان نحوه ساخت تیرآهن بشناسید. اما راه‌های دیگری برای ساخت آن نیز وجود دارند. ساخت تیرآهن به روش نورد گرم و نورد سرد به ۴ روش نورد، اکستروژن، جوش یا پرچ صورت می‌گیرد. توضیح این موارد عبارتند از:

۱. تیرآهن نورد و اکسترود شده

تیرهای فولادی نورد شده، از فلز انعطاف‌پذیر و توسط غلتک‌های بزرگ تولید می‌شوند تا به شکل دلخواه و به صورت صاف درآیند. تیرآهن ها می‌توانند نورد گرم یا نورد سرد باشند. در ساخت تیر نورد گرم از نوعی فلز استفاده می‌شود که در بالای نقطه تبلور مجدد (بالاتر از ۱۰۰۰ درجه سانتی‌گراد، فلز بسیار چکش خوار است) گرم شده و سپس نورد می‌شود. تیرهای نورد سرد از فلزی تولید می‌شوند که از قبل گرم نشده باشد. در ضمن، تیرآهن را می‌توان با اکستروژن نیز ساخت که در آن فلز با فشار از درون قالب عبور می‌کند و می‌توان آن را به صورت گرم یا سرد انجام داد.

پانچ تیرآهن

۲. جوشکاری و پرچ تیرآهن

در این فرآیند جوشکاری ورق‌های فلزی با توجه به مشخصات مورد نظر بریده شده و بعد با استفاده از ابزار جوشکاری صنعتی به یکدیگر متصل می‌شوند. تیرآهن را می‌توان با پرچ نیز ساخت. برای پرچ کردن، ورق‌های فلزی را می‌برند و سوراخ‌هایی در قطعات فلزی ایجاد می‌شوند. قطعات، توسط پرچ‌ها جمع می‌شوند تا یک تیر را تشکیل دهند.

تفاوت نورد سرد و گرم در روش ساخت تیرآهن

پیش از این اشاره شد که ساخت تیرآهن با استفاده از هر دو روش نورد گرم و سرد انجام می‌شود. در ادامه درباره این دو روش صحبت خواهیم کرد.

۱. نورد گرم تیرآهن

به فرایندی که طی آن تیرآهن به دمای مومسانی می‎رسد و با عبور از میان غلطک‌های گوناگون، شکل می‌گیرد را نورد یا رولینگ (rolling) نامند. به بیان دقیق‌تر ابتدا شمش‌های فولادی در کوره‌های با دمای بین ۱۰۰۰ تا ۱۲۵۰ درجه پیش‌گرم می‌شوند. سپس شمش وارد قفسه نورد که از چندین غلتک تشکیل شده‌ است، می‌شود.

پس از این مرحله، نوبت پیش‌نورد مقطع در کالیبرهای مخصوص است، که بیشترین تغییر شکل شمش در این مرحله انجام می‌پذیرد. در نهایت پس از آنکه سطح شمش اولیه، طی مرحله پیشنورد کوچک شد؛ مرحله شکل‌دهی سطح مقطع آغاز می‌شود. درنهایت، قطعه تحت فشار قوی آب قرار می‌گیرد.

بیش‌ترین استفاده تیرآهن تولید شده با نورد گرم در ساخت و ساز است. همچنین به دلیل اینکه تیرآهن تولیدی با این روش از انعطاف بیشتری برخوردار است از آن در ساخت مسیرهای ریلی استفاده می‌شود. از مزایای نورد گرم تیرآهن می‌توان به سهولت ساخت و ارزان‌تر بودن آن نسبت به نورد سرد اشاره کرد.

نورد گرم تیرآهن

۲. نورد سرد تیرآهن

تیرآهن‌های تولید شده به وسیله نورد سرد، از آنجاکه ابعاد کوچکتری دارند، از استحکام و در نتیجه دوام بیشتری برخوردارند. همچنین به علت بالا بودن میزان کربن، نسبت به تیرآهن‌های تولید شده به روش نورد گرم، از تمرکز و تحمل بیش‌تری برخوردارند. هرچند نورد سرد نسبت به نوع گرم آن گران‌تر است.

انواع روش های برش تیرآهن

برش تیرآهن انواع مختلفی دارد که آن را بر اساس نوع استانداردی که تیرآهن ساخته می‌شود، تعیین می‌کنند. به طور کلی تیرآهن ها با استفاده از روش برنول و کوپال بریده می‌شوند:

  • در روش برنول برش‌هایی از طریق لوبه برنول ایجاد می‌شود. این فرآیند یک شعله بنفش از اکسیین و گاز استیلن تولید می‌کند.
  • در روش کوپال از کاتر استفاده می‌کنند. در این روش خطوط مشخص شده توسط کاتر یا دستگاه قطع کن، بریده می‌شوند.

خرید انواع تیرآهن و هاش از آیرومارت

آیرومارت تامین کننده انواع مقاطع فولادی مانند تیرآهن، هاش، انواع میلگرد آجدار و ساده، ورق فولادی و استیل و … در سایزهای مختلف و تولید شده توسط برترین برندهای داخل و خارج کشور است. قیمت تیرآهن ۲۰، ۲۲ و … را در سایت آیرومارت مشاهده کنید و برای دریافت مشاوره پیش از خرید، فقط کافیست با شماره ۰۲۱۴۵۳۰۶ تماس بگیرید.

مدیر

نظر کاربران

به این مقاله امتیاز دهید
5/5 - (5 امتیاز)

  1. مظلومی
    تیر ۶, ۱۴۰۱ ۱۶:۲۱
    قیمت تیرآهن تولید ذوب آهن با بقیه برندها فرق میکنه؟
    1. آیرومارت
      تیر ۷, ۱۴۰۱ ۱۶:۳۳
      سلام. بله قیمت تیرآهن اصفهان با توجه به کیفیت تولید و استانداردهای آن در مقایسه با سایر برندها متفاوت است.
021-45306

با شما تماس میگیریم

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی

بازه زمانی مورد نظر جهت تماس
مشاوره در ساعات کاری 021-45306
محصولات وارد شوید! لیست سفارشات 021-45306فروش و بازرگانی

درخواست سفارش

کیلوگرم
معادلتن

قیمت نهایی بعد از تماس و اعلام کارشناس مشخص می شود.